Sider

tirsdag 21. juli 2009

Trening på bakombytte

På torsdagen i forrige uke trente vi litt på bakombytte. Vi satt opp en kombinasjon som hadde tre forskjellige veier etter hinder 2. 
 Ut i fra systemet til Derret så er det enkelte ting man skal huske på ved bakombytter. Det ene er at man ikke skal bruke noen armbytte for å vise at det blir en sving. Det at du krysser bak skal vere signalet for at den skal svinge. Man skal løpe diagonalt så i kombinasjonen vi hadde så ble det da frahøyre vinge på hinder 1 mot venstre vinge på hinder 2. Det at du løper inn mot linjen til hunden skal da fortelle hunden at det kommer et bytte og at den svinger i det du krysser linjen.
Det som jeg var spent på er hvordan vi skulle gjøre det for å få best og raskest sving i forhold til hvis det var rød 3 eller blå 3 man skulle til. Det virker som Greg Derret og de to systemene (Jenny Dam og Mecklenburg) som jeg har lært litt om via Clean Run bladene  har den samme diagonale linjen når det er rød som er hinder 3 (linjen min blir da den røde stiplede linjen) Dette er en mykere sving og bakombyttet sier da at vi ikke skal til grønn 3. Når de gjelder de to andre systemene så virker det som de skiller seg fra Greg's ved at de bruker armene også ved bakombytter.
Når hinder 3 er den blå så virker det som om Greg sitt skiller seg mere ut med tanke på linjen (hvis jeg har forstått det rett) i forhold til de to andre. I de to andre så har de en mere L lignende linje. De følger lenger opp mot hinder 2 for så og ta en skarpere sving som gir en brå sving. Men slik jeg har forstått systemet til greg så skal man ikke ha en slik L linje men løpe diagonalt. Så det var dette jeg ville trene på. Se hvordan det fungerte og hvordan jeg skulle få Tulli til å ta riktig sving.
Det som jeg da prøvde var mer hvor brått jeg svingte etter at jeg hadde krysset linjen (blå stiplet linje) i steden for hvor brå sving man tar før man krysser. I tilleg så sa jeg Tullis navn (kun for å få oppmerksomhet slik at hun fikk med seg at det var noe som skjedde) for å få en tettere sving. Jeg synes at dettte fungerte bra. Tulli hadde litt store svinger når det var mot blå #3. Det kan godt hende at hun ville hatt "bedre svinger" med en "L-linje", men jeg tror heller at det er fordi vi ikke har trent inn bakombytter godt nok (og da fra grunnen av)og min timing. Jeg tror jeg har store forbedringspotensialer når det gjelder timing.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar