Sider

onsdag 13. oktober 2010

Løpende felt eller ta av to på, hva skal jeg velge ?

Jeg driver fortsatt og lurer på hva slags felt jeg vil ha på Siena, og valget står mellom løpende eller 2 av 2 på. Før så hadde jeg inntrykk av at man kunne spare mye tid på løpende, men har skjønt at det kanskje ikke er så mye allikevel. Har du en veldig bra 2av2 på så behøver ikke forskjellen bli så stor. Her ønsker du jo at hunden skal løpe ned til sin posisjon i enden av hinderet så fort så mulig og da kan man bare ”slippe” tidligere på konkurranser. Jeg prøvde å se litt på dette under VM og man kunne lett se hvem som hadde hva. Selv om de ”slapp opp” tidlig så ble det en nedbremsing og i mange tilfeller også en markert 2av2 på og de tapte noe tid. Derfor føler jeg at løpende er fortsatt raskest, men kanskje ikke nok i forhold til at det nødvendigvis lønner seg.

Med 2av2 på så får du ganske sikre felt og det hjelper ikke hvor rask hunden er hvis den får felt feil. Inntrykket mitt er også at det er vanskeligere og lære sikre felt med løpende. Så på dette området så heller jeg mest mot 2av2 på.

Slik jeg har forstått det så er også mindre sjanse for skader med løpende og da spesielt i forhold til mønet.

Så det jeg har kommet frem til så langt er følgende:

På Tulli skal jeg lære inn 2av2 på. Tulli kan ikke felt i det hele tatt så det blir helt ”bingo” om hun tar dem eller ikke. Hvis vi bremser ned så tar hun feltene. Jeg vil derimot ha løpende på mønet.

På Siena satser jeg på løpende felt.

I første omgang så satser jeg på å trene felt med Tulli først og skal bruke tiden fremover nå og vintertreningen på dette. Jeg venter litt med felt trening på Siena da det er mer en nok av andre ting for henne å trene på, men hvis ting går bra så kan det jo skje før.

Så det jeg må få gjort aller først er og finne lit mer ut av hvordan jeg skal gå frem og så få laget meg en god plan. Det er vel et fint prosjekt som jeg kanskje bør ha ferdig til mandag, slik at Tullis første felt trening blir 18.oktober

2 kommentarer:

  1. Wihi! :-D Spennende lesning! Håper det blir felt-trening med Tulli på mandag!

    Interessant at du foreløpig heller mot løpende felt med Siena! Utifra det du skrev først hadde jeg gjettet på at du helte mot 2av2på. Jeg tror jeg er enig i den oppsummering av fordeler og ulemper du kommer med.

    Noe som bør tas med i beregningen vedrørende forebygging av skader er at om man belønner løpende felt med for eksempel ball-kast eller må trene dobbelt så mye for å få det til som med 2av2på, er det ikke sikkert at skaderisikoen blir så mye mindre. Heller ikke om hunden bråbremser like kraftig ved belønningen etter feltet som den ville gjort med bra stopp i 2av2 på. Og det er heller ikke sikkert at belastningen ved stopp på stigen er så stor i det store og hele. Men en liten fordel for (fornuftig) løpende felt-trening er det nok, mener jeg :-)

    Forøvrig er kanskje mitt viktigste argument at løpende felt trening er så morsom ;-). Men den grunnen henger kanskje sammen med fordelende du har ramset opp over her eller at jeg blir motivert av å prøve å få til noe som flere ser på som vanskelig ;-).

    Men det er jo veldig morsomt å lære hunden å springe så fort den kan og se hvor gøy hunden synes det er! :-) Moroa,læringen og fordelene med gode 2av2 på får en jo utløp for ved vippe-treningen uansett ;-).

    SvarSlett
  2. Utrolig bra formulering her. Jeg har bestemt meg for å trene løpende felt på bakgrunn av at Kusko alltid er langt foran meg, jeg har ikke sjans i hoppehavet til å stoppe han på feltene. Oppfeltene kan jeg stoppe han, men ikke nedover. Han er altfor gira. Jeg vil uansett trene konsekvent, og trene mest mulig likt som jeg vil gjøre på stevne. Jeg vil ikke stoppe han på feltet på stevne, og derfor ikke på trening. Jeg vil derfor sikre meg på stevnene med at han kan løpende felt.

    Ble også utrolig sterkt imponert over felt treningen til Terese. Så nå skal jeg lese litt teori om hvordan jeg kan starte innlæringen til mandag.

    SvarSlett