Sider

tirsdag 22. mars 2011

Sienas treningsprogram

Tenkte jeg skulle skrive litt kort om trenibgsprogrammet vi har fått til Siena. Treningsopplegget er nok ikke noe voldsomt revulosjonerende nytt, og jeg har forsåvidt gjort en del av det. Jeg har derimot ikke lykkes så veldig gått kanskje.

For det første så skal vi i størst mulig grad ungå og sette Siena i situasjoner der hun føler at hun må gå i forsvar. For å dempe Siena sitt stress overfor gjester så må hun få utløp for energien sin på annet og mer positivt vis. Hun har behov for og bruke nesen sin.

Når vi går på turer så skal hun få balansere på stokker og steiner m.m. Dette er bra mestringsøvelser som er bra for selvtiliten. I tillegg så er det bra klikkerøvelser. Vi skal sørge for at ting skjer sammen med oss på tur og at det er vi som setter i gang aktivitetene. Dette vil gjøre oss mer ineressange på tur og at det kan minke sansynligheten for at hun blir optatt av joggere ,barn osv.

Spor og rundering er også noe hun foreslår at kan være bra for Siena. Dette er igjen aktiviteter som kan bygge opp følelesen av mestring.

Vi skal også komme i gang med gjeting . Etter de to kursene vi har gått på så følte jeg at Siena var tryggere og bedre. Så dette er helt klart en av mine største mål.

Dette var litt av de generelle opgavene.

I tilegg skal vi ha regler i livet hennes. Her er vi egentlig kommet godt i gang, men det er nok sikkert lurt og være litt mer bevist på dette slik at vi holder oss konsekvente. Vi skal blant annet jobbe med automatiske adferder, det og lære Siena og ta kontakt med oss for og oppnå goder. Blant annet så skal hun automatisk sette seg før hun får gå ut av dører og porter. Etter det så skal hun automatisk snu seg mod oss og søke kontakt før vi går videre på turen. Når hun får mat så skal hun se på oss og vente på et “vær så god” før hun kan ta maten osv.  Siena skal lære seg “og be om lov” til ting og gratis mat og leker skal ikke forekomme. Mye av dette kjenner jeg igjenn fra blant annet Crate games filmen og fra "Ruff love” boka. 

Vi skal også jobbe med sladretrening (skvaller trening) på andre hunder og barn. Dette har jeg også vært borti før, men da jobbet vi mot biler. Husker at jeg fikk denne linken når vi var på valpetreffet i fjor. Håper at vi skal få det bedre til denne gangen.

Det som er viktigst ved agilityen nå er og bygge verdi for hinderene og at hun reorienterer seg mot meg etter hinderet. I begynnelsen uten at det er andre hunder til stedet, så etterhver med en rolig (lugn) hund. Vi skal hele tiden holde korte økter, med avstressende pauser der hun kan få snuse, løpe eller være i bilen. Tror nok at one jump og hoppteknikk øvelser er greie og bruke i begynnelsen.

Vi må også ha et sted hvor vi kan gi Siena time-out når det kreves.

Vi jobber også med å lære Siena å gå med slakt bånd på nytt. Her har vi ikke vært konsekvente nok så det er bare og starte på nytt. 

Vel det var litt kort om noe av det vi skal jobbe med fremover. Det blir nok noe til so f.eks øvelser fra boken Controll Unleashed og litt andre snuse oppgaver. Skal også jobbe med lit enkle triks øvelser håper jeg  også.

Hvor lang tid dette tar får tiden vise, og vi får ta den tiden det tar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar