Sider

tirsdag 17. juli 2012

Nytt jorde og nye sauer

På lørdag så fikk vi muligheten til å trene med Linn hos Jane i Vikersund. I og med at vi aldri har vært her før så ble det et fint sted for og teste ut hvordan Siena er når alt blir nytt.

Sauene til Jane er en del “villere” enn det vi er vant med fra Kløfta. Våre sauer er blitt gjetet på en del og da ga Janes sine sauer oss en ny utfordring. Først måtte vi dele flokken siden vi ikke skulle bruke alle of det fikk jeg og Siena prøvd oss på. Dette ble mye vanskeligere siden disse sauene virkelig ville holde seg sammen og at vi ikke har gjort dette så mye. Her ble jeg veldig avhengig at Siena kom inn med en gang eller at jeg fikk så stor luke at det tok litt tid før de kom sammen. Det ble en del forsøk før vi fikk det til, men det gikk til slutt.

Jeg trente hovedsaklig på hent med utsetter og litt driving. På den ene drive økten fikk jeg sauen litt for nære et trekk de hadde opp mot en låve. I det de prøvde og stikke så sente jeg Siena til venstre for å stoppe dem, men der stod det en hest midt i linja. Siena ble nok litt forfjamsa og stoppet opp nok til at sauene kom seg avgårde og under låven.

Da var det bare og ta med seg Siena for å se om vi kunne få dem med oss til bake. Sauene hadde stilt seg god helt innerst i en krok og for å komme frem så måtte man over masse planker og diverse ting. Dette var ikke planlagt og ikke så helt kult for sauene, men det ble en fryktelig bra trening for å jobbe med motet til Siena. Siena hadde ikke lyst til å gå over alt for å komme til sauene alene, så jeg tok på henne båndet og krabbet sammen inn. Siena var kjempe flink når hun fikk støtte av meg. Når vi først kom bak sauene så ville de ikke rikke seg, men når jeg slapp båndet til Siena så skjedde det saker. Jeg vet ikke hvorfor, men det kan virke som om båndet tok vekk noe fra Siena og sauene merket dette. I det jeg slapp båndet så fikk Siena dem ut. Jeg brukte litt tid på og få dem ut siden de hele tiden prøvde og stikke tilbake. Nå derimot så gikk det ann å sende Siena inn under loven og få stoppet dem og ikke brydde hun seg om hesten på veien tilbake heller. Dette var som sagt ikke planlagt, men det kom noe veldig bra ut av det.

Så alt i alt ble dette en veldig bra trening. Det beste med treningen var at jeg fikk tydelig se hva vi må jobbe med og hvile forbedringer som har skjedd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar