Sider

lørdag 2. juli 2011

Gjeterhund trening i gjenn :)

Nå har vi hatt tre veldig fine treninger på rad med det absolutte høydepunktet nå på onsadag. Det som har gjort treningene så bra er at vi hele tiden får til noen nye små detaljer hele tiden slik at vi kommer fremover mot det store bildet. Det er veldig artig å se og merke hvordan det hele henger sammen.

Den største forskjellen er at jeg er blitt flinkere til å holde roen og føler meg tryggere på hva jeg gjør. Dette fører til at Siena blir mindre stesset og faktisk hører bedre etter. Selv når det går fulstendig galt så går jeg ikke helt av hengslene lenger, noe som igjenn gjør at vi kommer fortere i gang igjenn.

Noe som også har vært veldig lærerikt for meg er at jeg har fått gått med fire andre hunder også. De to første var som sakt veldig myke, men tunge og få i gang. De var lette og ha med å gjøre fordi det ble ikke så mye ugang, men du måtte jobbe mye mer med å få dem til å gjøre noe. De lærte meg og sette pris på Siena selv om hun gjør mye mer “galt”, men når hun først er med så brilijerer hun.

Sist gang så fikk jeg gå med to nye hunder. Jeg trente faktisk i to timer i strekk og byttet bare hunder. Så det ble faktisk meg vi trente. Den ene hunden var på en måte i mellom Siena og de to forrige følte jeg. Den ville mer, men prøvde også og gjøre sine egene saker og testet meg litt.. Den ga deg derimot bedre “tid” slik at det var lettere og treffe med timinngen. Jeg føler at Siena er en bedre gjeterhund, men vanskeliger og få til når man mangler erfaring.

Den siste hunden jeg gikk med var Glen, som er onkelen til Siena. (Det er ikke Glen til Alexander, men en annen). Denne hunden var kunne alt, men var der for å lære å gå gjevnere og mer kontrolert tror jeg. Glen var det veldig kult og gå med og ikke minst lærerikt. Du hadde mye av det samme som Siena og man fikk da prøvd og se hvordan det etter hvert kommer til å bli. Glenn jobbet også fort så jeg var nødt for å være konsentrert og tenke fort. I begynnelsen var det litt vanskelig siden den var trent på engelsk og de andre på norsk, spesielt når min høyre ble dens venstre. I tillegg så klarte jeg og si “go bye” i steden for “come bye” til venstre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar