Sider

torsdag 4. august 2011

Fremgang !!!

I løpet av de siste tre treningene så føler jeg at det har skjedd mye nård det gjelder gjetingen til Siena. Det virker som mye av stresset er borte og hun er helt åpen til å ta i mot  beskjeder., noe som er utrolig behaglig. Før så har jeg ikke kunne ha Siena i mellom meg og sauene siden hun da fort har stresset og vi har fått rusninger. Nå som dette er borte så får vi også fremgang i treningen vår.

På de siste treningene så har vi konsentrert oss mest på driving. Det er at Siena skal flytte sauene fremover, men jeg står igjenn bak. Målet er og kunne drive dem på en så rett linje som mulig og i gjennom en grind. Grinden er to pinner som er satt i bakken og vi har 2 meter i mellom. Foreløpig så driver vi ikke så langt og det er vel ikke mer en ca 10 – 20 meter foreløpig.  Under har jeg laget en liten tegnefilm for å illustrere hva vi prøver på Smilefjes

Som sagt så vil jeg at sauene skal gå på så rett linje som mulig, men så langt så har sauene snudd seg fort inn mot meg og jeg må da bruke Siena for og få snudd dem igjenn. Måten jeg gjør det foreløpig er at jeg klapper på mitt ben som er nermest Siena for å få henne inn til meg og når hun krysser linja som går rett fra meg til sauene så kan jeg sende henne til f.eks venstre hvis hun var på høyre side. Så for sauene retter seg opp så må jeg legge Siena og be henne “gå inn” når de går rett. Blir det for mye så blir det og gjøre det samme en gang til.

Her er film fra forrige trening  (filmet med mobil)Smilefjes

Jeg er veldig fornøyd med Siena på denne treningen og spesielt med roen hun har.

I tillegg til drivingen så hadde hun et kjempe fint hent. Gleder meg til neste trening Smilefjes med åpen munn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar