Sider

lørdag 3. september 2011

“Lillegullet” begyner og bli tøff :)

Denne uka så har jeg fått gjetet tre dager på rad på kløfta, og jeg føler at vi har fått noen nye seiere. En av dem er at Siena er blitt litt “tøffere”. Første hangen vi var på kløfta så fikk vi ikke flyttet sauene ut fra gjerdet hvor det stod en liten treklynge. Det å få dem ut fra leskuret gikk i hvertfall ikke uten min hjelp. Siena ville ikke gå inn der i det hele tatt. Det og ta dem vekk fra gjerdet er ikke noe problem lenger i det hele tatt og sauene flytter seg villig. Før så var det at Siena ikke ville gå igjennom hvis det var trangt, men nå gir sauene henne den plassen med en gang.

Leskuret er vanskeligere, men i går så fikk vi et gjennombrudd der. Når sauene går inn dit så er de lite lystene på og gå ut igjenn og i tilegg så synes Siena skuret er litt skummelt. Det blit en del lyd når sauene klemmer seg inn i det ene hjørnet og dunker i veggen. Før så må jeg ha tatt Siena i halsbåndet med meg inn og på den måten så har vi tatt dem ut sammen. I går derimot så gikk hun inn dit selv. Etterhvert som en og en av sauene spratt ut så fikk hun mer selvtilit og gikk lenger inn og fikk ut det siste stabeiset som prøvde og utfordre henne.

IMG_0467

 

Veldig morsomt og se hvordan selvtiliten henne øker og hvor bra hun jobber. Tror kanskje at hun vågde dette nå fordi vi har trent en del på at Siena må gå inn i kveet alene, mens grinden er lukket må hun komme seg bak og få dem mot grinden før jeg åpner.

 

 

 

IMG_0465

 

Jeg fikk også satt opp en midlertidig 25’a med plastgjerde på rull. Når jeg holdt på med dette så var sauene i den andre enden, men de må ha lurt felt på hva jeg holdt på med. Tok ikke så lang tid før de kom tuslende for å se hva dette her var . Jeg har fått kjørt noen økter her hvor vi har jobbet med at hun skal holde avstand og ikke skjere innover. Synes selv at det går fremover og at avstanden er bedre. Men vi er vel ikke helt i mål her enda.

Vi har også fått til noen fine hent og det lengste så langt er på ca 130m sånn omtrent Smilefjes

(filmen er litt mørk)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar