Sider

søndag 28. november 2010

Gjeterkurs på Kronbacken

Forrige helg var vi på et gjeterkurs hos Heidi på Kronbacken. Dette var et utrolig vellykket kurs og vi hadde det kjempe gøy. Siena fortsatte der vi slapp sist og  tente til enda mer på sauen med alle de urfordringene det gir. Vi jobbet i hovedsak med at Siena skulle flanke sauene og ikke skjere inn mot dem når hun skiftet retning. Når hun skar inn så ruset hun mot sauene og mistet litt hode. Siena har også lettere for å gå rundt på høyre (tror jeg det var) i forhold til venste. Smilefjes som rekker tunge

Når jeg prøvde og stoppe henne med å slå pisken i bakken for å få henne til å vike så hauset det henne bare enda mere opp så til slutt var vi nødt til å ta tak i denne rusingen. Etter at vi hadde fått “banket” litt vett inn i skalle på henne så ble det mye bedre. Siena skjønte at jeg mente alvor når jeg sa at det var “mine” sauer og hun måtte høre på meg hvis hun skulle få lov til å fortsette. Da fikk vi mer kontroll og Siena gjetet med mer konsentrasjon, noe som ga meg mer kontroll.

Siena er fortsatt veldig ung og kan modnes mer. Derfor så er det kanskje greit at hun får vente til våren før vi gjeter på nytt. Skulle det dukke opp en mulighet til så spørs det vel om vi klarer og holde oss unna Smilefjes

En ting er sikkert og det er at vi skal ta gjeter prøven Smilefjes med åpen munn!!!! (må bare finne noen Sort får og trene på)

Denne filmen er fra begynelsen av kurset

Denne filmen er fra slutten av kurset . Siena hører mer på meg og har bedre avstand:

Vi avsluttet det hele med å trene litt på driv, det at Siena skulle flytte sauen

Legger også med to filmer av Milo. (Milo’s far er morfaren til Siena Smilefjes) Hvis jeg ikke husker helt feil så er Milo 6 måneder og det er første gangen den er på sau. I begynnelsen så får den litt hjelp av Rio til å få sauene til å bevege seg (film 1)

Til slutt en liten film ned Rio, broren til Siena

1 kommentar:

  1. Det ble veldig bra etter at du fikk sagt hvem som eide sauene :D
    Siena gjeter veldig fint, tror det blir veldig bra når hun bare for blitt litt mer moden :D

    SvarSlett