Sider

søndag 24. oktober 2010

Felttrening

Da er jeg endelig i gang med felttrening med Tulli og en del av det tar jeg også med Siena. Jeg har endt opp med å benytte metoden som står i Agility Right from the start. Det betyr at jeg skal bruke både en ”target” og ”freeshaping”. Grunnen til det er at jeg da kan variere mellom metodene og at det vil kunne gi en raskere og mer solid fremgang.


Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke nesedytter eller ikke, men kommer til å trene inn dette uansett som en egen øvelse. Da kan jeg legge på dette hvis det blir nødvendig.

I førsteomgang så skal jeg lære både Tulli og Siena en ”fot target”. Det betyr at de skal lære seg og tråkke på noe som jeg legger på bakken. Som f.eks en musematte med minst en labb. Grunnen til at kriteriet er bare en labb er fordi fokuset skal ligge på og trene dem opp til å tråkke på ”targeten” så fort som mulig. Når ”targeten” settes foran kontaktfeltet så kan jeg sette kriteriet til begge labbene på hvis det er nødvendig.

Fot targeten skal forhåpentligvis se slik ut:

1. Hunden løper til targeten
2. Treffer den med minst en labb, samtidig som den kroppen rettet fremover.
3. Holder posisjonen på targeten og venter på start signal
4. jeg gir start signalet
5. Hunden starter på signalet

Jeg kommer også til å jobbe med en 2av/2på samtidig, men ikke på selve hinderet. Her handler det om og shape Tulli/Siena til og tråkke over en kant med begge labbene.

Adferden skal da se slik ut:

1. Starter på et sted som er høyere en bakken.
2. Hunden skynner seg til kanten, tråkker over kanten så fort den bare kan og bråbremser med fremlabbene på bakken.
3. Holder possisjonen mens den venter på et fri signal
4. Når den får signalet så spurter den videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar