Sider

onsdag 18. april 2012

Driving

IMG_0532Siden det er litt vanskelig og trene lange hent på de sauen vi har nå så har hovedfokuset mitt  nå vært på driving. Grunnen til at det er vanskelig og trene hent er fordi sauen går tidlig, slik at Siena ikke rekker og komme rundt. Så skal jeg trene hent fra nå av så må jeg ha noen til og holde. Da får jeg også trent på at det er en utsetter, noe som også er en fordel.

Nå er jeg relativt ofte alene så derfor har jeg fokusert mest på driving nå i det siste. Det jeg har gjort er at jeg har trent langs et gjerde. Har nemelig hørt at det er lurt. På den måten så trenger jeg bare og tenke på “høyre”, “dekk”  og “gå inn” den ene veien og “venstre” når jeg snur og går motsatt vei.

IMG_0544Denne drive treningen går veldig opp og ned, men den siste økta i dag var ganske bra. Jeg trente på bare tre sauer og lot resten stå i gjenn på et mindre jorde. Dette skapte et veldig trekk, noe som var veldig lære rikt for min del også. I begynnelsen så lå Siena bak og litt til høyre og jo nermere vi kom, og trekket ble større, så måtte Siena litt lenger til høyre og frem. På slutten så måtte hun ligge nesten foran sauene for å holde dem på en rett linje. 

Det som er det vanskeligste med drivngen er fortsatt lydighet og meg. Siena må høre raskere og jeg må reagere fortere. Jeg tror også at vinklingene til Siena må bli bedre, men jeg lurer litt på om det er fordi hun ikke hører på meg. Jeg måtte bli litt streng i dag og følte at hun ble bedre. Slik det er litt nå så går Siena etter sauene og når jeg gir f. eks “ven” (kort venstre) så tar hun bare et lite steg til venstre og fortsetter og gå inn.

En annen ting som er verd og merke seg er fløyte signalene. Blåser jeg bare  halve signalet på venstre så reagerer hun ikke. Jeg må blåse hele. (venstre er: tweet, tweet og halve signalet blir da tweet. Vet ikke om dette ble forstålig ;) )

I dag prøvde jeg og være skikkelig på henne når hun ikke valgte og høre, noe som gjorde henne litt forsiktig på slutten. Da ble hun veldig mye bedre. Dekkene ble bedre og flankene også (kan nok bli enda bedre). Farten ble mer kontrolert og det gikk ikke så fort. Med andre ord så tenkte Siena litt mer og ikke bare tok for seg.

Alt i alt så synes jeg trening var bra. Det ble riktig nok ingen kjempe klyv fremover, men vi tok noen skritt til i riktig retning Vi fikk avdekket noen problemer og fant noen mulige løsninger.

Nå er det heldigvis ikke lenge til vi skal på kurs igjenn så da kommer kanskje klyvene :)

(Bildene er fra en annen trening)

IMG_0594

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar