Sider

mandag 16. april 2012

Felt søk

IMG_0743I dag har vi satt av tiden til å trene litt felt søk. Jeg skal inrømme at vi ikke kan så veldig mye om hvordan det bør trenes inn, men målsetningene våre er og ha det som en morsom aktivitet for både Tulli og Siena. Noe som vi kan trene på med begge to.

Så vi tok med begge to til et lite skogholt som er relativt skjermet og som det gikk ann og legge et passe stort felt i litt variert terreng.  Vi har trent dette med Tulli før og hun elsker og bruke nesa og lete etter ting. Siena derimot har bare prøvd det tre fire ganger før.

 

Vi starte med og tråkke opp et felt og så gjemte jeg en del gjenstander som var blant annet leker, sokker, klokkereim, en mobi, champagne kork, viskelær og en hårstrikk.. Så det var både store og små gjenstander.

 

IMG_0744Etter at de var gjemt så sendte vi ut Tulli og Siena annen hver gang. Tulli er ganske flink, men det kan virke som om hun søker fort over hele feltet og overser noen gjenstander hvis hun ikke synes dem er morsomme nok. Hun kan plukke dem opp for så og lete mer på vei inn. Finner hun noe som er morsommere så bytter hun den ut på veien. Det skjer som regel bare den første gangen. Etter det så kommer hun inn med gjenstanden hun finner og leverer den til oss.

 

 

IMG_0761

For Siena så er dette relativt nytt og derfor har vi på henne langline. Det er først og fremst for å stoppe henne når hun går for langt ut av feltet. Så lenge hun er innenfor så får hun lete “fritt”. Går hun utenfor så holder jeg igjenn til jeg ser at hun begynner og søke på rett sted. Siena er ikke kommet dit hvor hun finner gjenstanden, plukker den opp og kommer til meg med den. Derfor blir jeg med henne ut i feltet slik at jeg kan se om hun finner noe og hva hun gjør. Jeg startet med å rose henne når hun snuste på f.eks sokken og så lekte vi drakamp med den.Det tok ikke lang tid før hun plukket opp gjenstanden og kom til meg med dem i full fart.

Siena fant mange gjenstander i dag, men først og fremst de tingene hun kunne leke med. Hun fant også champagne korken. Jeg så at hun snuste på den og roste henne slik at hun plukket den opp. Hun var nok ikke helt sikker for denne kunne jo ikke filleristes, men det var greit når den ble byttet mot godbiter. Tulli derimot er litt mer dreven så hun fant mobilen som var gjemt under mosen, det lille viskelæret og en hårstrikk.

Jeg synes det er få ting som er mere morsomt enn å se en hund som jobber med medfødte egenskaper. Jeg blir like fasinert hver gang jeg ser at de løper i sirkler, får ferten av en gjenstand, bråsnur og så går rett inn uten nøling og finner gjenstanden uansett hvor liten den er.

IMG_0762

1 kommentar:

  1. Her har du litt inspirasjon til metodikk: http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=211

    SvarSlett