Sider

søndag 24. mai 2009

Dobeltboks trening

På torsdag trente vi på positional cue (plaserings hint) og fremforbytter i en dobeltboks. Jeg ville gå igjennom øvelsene slik at jeg fikk muligheten til å filme alle plaseringene og ikke minst se min egen timing. Jeg var på et handling kurs i forrige uke og skjønte at jeg var sen med byttene mine.

Positional cue er noe som hunden må lære seg og denne øvelsen er fin til dette. Hvis man har vert flink til å ta fremforbyttene sine så nære det neste hinderet som mulig, så har hundene lært seg dette selv om vi ikke har tenkt over det. Når det gjelder Tulli så begynner hun og få en forståelse, men i begynnelsen så tenkte jeg ikke over min possisjon på banen når jeg tok fremforbyttene. Det betyr at vi fortsatt har en jobb å gjøre.

En annen ting som er blitt tydelig er at man er avhengi av at hunden kan ta selvstendige 180 og 270 graders svinger. Hvis man ikke har dette på plass så vil man slite med å komme seg i riktig possisjon i tide, og dermed risikere og ødelegge plaserings hintene sine.

Jeg ser at jeg er fortsatt treg med når det gjelder å starte på fremforbyttene. Helst bør jeg begynne i det hunden skal til å hoppe på hinderet før, men jeg begynte i noen tilfeller i det hunden landet etter hoppet. Selve plaseringene er ikke så gale.













Her har jeg klippet ut hvordan jeg har plasert meg ut i fra hvor Tulli skal etter hinder 4. Hinder 4 er det hun er på vei mot (og er det samme i alle bildene)

På det første bilde (øverst til høyre) ville jeg helst ha stått enda nermere hinder 5. Bilde 2 ser bra ut, men jeg vet jeg var sen med selve byttet. Bilde 3 er en serpentine som jeg følte gikk veldig bra. Det siste er et fremforbytte på den diagonale linjen fra hinder 4's høyre vinge til hinder 5's venstre vinge.

Så hvis man ser på bildene så er det en tydelig forskjell for Tulli hva som kommer til å bli hinder 5, og det vil hun kunne skjønne allerede etter hinder 3 pga. plaserings hint (positional cue).

1 kommentar:

  1. Tulli er blitt så flink takket være at du har trent så bra og målbevisst med dobbeltboksen i vinter! :-)

    Håper dere har fått meldt dere på noen konkurranser, for konkurrentene deres burde se opp for dere framover!

    Morsom blogg med både film og bilder!

    SvarSlett