Sider

mandag 24. mai 2010

Litt treningsoppdatering

I dag har vi vært en tur i drøbakk og trent med Tulli og Siena. Catherine trente mest med Tulli så jeg gikk bare en gang og fikk trent litt på serpentiner. Jeg sliter litt med å komme meg i riktig posisjon og så er som vanlig timingen min litt treg tror jeg.

Med Siena så fikk vi trent litt på target trening, hun skulle løpe frem og sette begge forlabbene på en papptalerken som lå på bakken. Dette gikk ganske bra, men jeg knoter litt med hvordan jeg gir belønningen. Jeg klikker når hun tråkker på talerkenen og gir henne godbitene mens hunfortsatt  står på¨tden. Det er kanskje lurere og kaste dem litt bort etter klikket slik at vi kan starte på en ny repitisjon med en gang.

Vi fikk også trent litt på og hente noe jeg kaster og at hun leverer den i hånda. Det blir vel en form for apport, men jeg krever ikke at hun skal komme og sette seg ved siden av meg osv. Dette gikk også ganske bra og hun leverte ca 8 av 10 ganger. De to gangene hun ikke gjorde det så var det gor stor forstyrrelse.

Ellers så trente vi også på at hu skal plukke opp en gjenstand (liten plast ring) og legge det oppi en bøtte. Dette var første gangen vi trente på dette og vi kom så langt som at hun plukket opp ringen og tok den borti bøtta. Den ene ganngen så datt den oppi bøtta når hun slapp den for å ta godbiten. Er veldig fornøyd med dette.

Jeg synes Siena lærer veldig fort, så da blir det opp til meg hvor flink jeg er til å lage kriterier og planlegge treningene mine. Jo bedre planlagt treningen min er jo fortere kommer jeg i mål siden jeg da ikke surrer så mye.

Så det kommer en plan del III, IV osv.

1 kommentar:

  1. Har lur måte å belønne musematte på: Du står stille, klikker når hunden tramper på, hunden løper til deg for å få godbiten. Før du gir fra deg godbiten snur du hunden rundt med den og eventuelt går litt lenger unna, eventuelt lenger til siden. Dermed er hunden klar til å løpe bort til matte igjen med en gang (den står nå rett vei, vendt mot matta), i tillegg får du regulert deg hele tiden ift om matta skal være litt lenger unna hunden for hver gang, og du kan også gå i sirkel rundt matta sånn at hunden ikke blir sendt fra samme sted hver gang.
    Vet ikke om dette ble veldig klart, men det funker veldig bra på begge mine - kan vise deg på en trening en gang =)
    Merete

    SvarSlett