Sider

onsdag 22. juli 2009

Gjennombrudd i ringstablings leken

I dag har jeg hatt et ordentlig gjennombrudd i ringstablings leken. Har desverre ikke fått filmet, men skal gjøre det på neste økt. Jeg vurderte og bryte hele øvelsen opp i flere kriterier, men samtidig så har jo Tulli vist at hun får det til med nok antall forsøk. Så det jeg da bestemte meg for var at jeg kun belønnet de gangene hun fikk hele ringen på pinnen, og at belønningen kom så fort jeg så at ringen var på. Målet var da at belønningen kom frem før ringen datt helt ned.

For å få til dette måtte jeg legge bort klikkeren, siden jeg ikke klarte klikke og gi belønningen fort nok. Samtidig som at hvis jeg trodde at den gikk på og var på vei til og belønne og det så viste seg at det ble en bom, så kunne jeg ombestemme meg og holde belønningen til bake.

Dette har fungert veldig bra. Vi startet med en ca 20% lykkede forsøk og hver øvelse varte i 8 godbiter. Det betyr at hver økt varte til hun hadde fått det til 8 ganger.

I dag var vi oppe i ca 80% og jeg har lagt merke til at Tulli gjør det på en helt annen måte også. Før så var det mer at hun slapp ringen når den var over pinnen og så var det litt flaks som avgjorde om den traff eller ikke. Nå ser man at hun faktisk jobber mer bevist med å tre ringen på pinnen.

PÅ den siste økten i dag (har kjørt to korte økter) så introduserte jeg ring nr.2. Denne ringen er litt mindre en den første, og hun klarte det på første forsøk!

Så dette var kjempe gøy

1 kommentar:

  1. Wow, så flink trener du er! Godt jobbet! :-D

    SvarSlett