Sider

mandag 4. januar 2010

Sosialisering på barn

I dag på turen med Tulli så fikk jeg en påminnelse om hvorfor det er viktig og sosialisere på barn. De er fulstendig uforutsigbare!!!

Tulli bryr seg ikke så mye om barn og mennesker så lenge de ikke blir for pågående, blir de det så bjeffer hun på dem og mer er det ikke.

I dag gikk vi på tur og jobbet med forbipaseringer og jeg kunne se at det kom tre barn i ca 6-8 års alderen mot oss. Tulli hadde sett dem, men brydde seg ikke og fortsatte og snuse på andre hunders “visitt kort"- Jeg vet at snusing kan være et dempende signal, men i dette tilfelle så var det kun og lese avisa. I det de kom nærmere så plutselig satt de opp farta og skrånet rett mot oss med Ååååh kan vi få klappe…. Tre barn kan virke som en horde spør du meg og Tulli var enig.

Så siden barn er så himla uforutsigbare så må det også prioriteres. Et eller annet sted har jeg lest at så lenge hunden vokser opp så bør man møte 50 barn, 50 menn og 50 damer hver dag. Tror det var Ian Dunbar som sa det. Jeg tror ikke hunden vill ha vondt av det ihvertfall.

Så planen med tanke på barn er at jeg har to barnehager rett i nærheten. Først så kan jeg hvere med valpen på utsiden hvor jeg belønner hunden med godbiter og litt leking, mens barna herjer som barn gjør på innsiden. Det blir en form for nøytral sosialisering. Så håper jeg at hvis jeg hører med en av de som jobber der om de kan hjelpe meg med å la barna, 1-2(3?) av gangen hilse og gi en godbit. Det blr da ner positivt.

Jeg har også en barneskole rett i nærheten, så da kan jeg kansje høre med de også. Da får jeg sosialisert på en  litt eldre aldersgruppe også.

2 kommentarer:

  1. Ja, barn er uforutsigbare! For en flott plan du har laget for barne-sosialiseringen! :-) Jeg tror også det er en bra start å la dem hilse bak barnehage-gjerdet. Det vet jeg blant annet Fanny gjorde med godt resultat. Og helt genialt om du får til en avtale med barnehagetantene og får muligheten til å la Siena hilse ordentlig på noen få barn av gangen og i tillegg med godbiter! Det måtte ha vært verdens beste løsning!

    SvarSlett
  2. Og husk å starte med dette med en gang. Hundenes sosiale vindu er åpent til sånn ca. 4 måneders alder. Det de ikke har lært å akseptere 100 prosent til da, eksempelvis barn, vil de alltid slite litt med. Noen mer, noen mindre. :-)

    SvarSlett