Sider

tirsdag 5. januar 2010

Trening på bruk av grime

Jeg har startet å trene Tulli til å akseptere og ha på seg en grime og grunnen til det er for å ha et hjelpemiddel når jeg trener på forbipaseringer. Kontrolerer du hodet så kontrolerer du kroppen.
Det som er viktig er at jeg skal ikke ha båndet fetet i grimen, men i selen som på vanlig måte. Grimen skal kunn brukes for å bryte uønsket adferd så fort som mulig og ikke noe annet. Det betyr at hvis Tulli begynner og bjeffe mot en annen hund så har jeg muligheten til forsiktig ta tak i grimen og så ta henne med meg bort og ut av situasjonen. det er mye bedre enn å måtte dra henne med meg i båndet mens hun hele tiden snur hodet mot det hun ikke liker.
Nå kan det virke som Tulli er helt håpløs, men det er hun ikke. Det handler om “personal space” og litt type hund. Hvis jeg får stor nok plass så går det fint, enkelte hundetyper krever større avstand, og det er bare i bånd. Grunnen til at jeg vil jobbe med det er fordi; - det vil gjøre det enklere for oss begge ; og hvorfor ikke?
Foreløpig så har Tulli på seg grimen mens hun får noe veldig godt i maten. I går fikk hun tørfor med leverpostei og i dag blir det fiskepudding.
Jeg tar også og går en liten lufte runde med en gang jeg kommer hjem, hvor jeg har med godbiter (tørforet hennes fungerer bra) og belønner henne ofte når hun går uten og pøve å ta den av seg. I går kom vi bare til porten før hun prøvde første gangen. Det er ca 3 meter. I dag kom vi helt over gangbrua som er ca 100 meter. Hun prøvde langt fra like mange ganger som sist samtidig som hun også snuste på flekker osv.
På den vanlige turen så har jeg den foreløpig ikke på da det blir for lenge.
Jeg skal  ikke ha den på når hun er løs eller sammen med andre hunder. Jeg vil jo ikke ha noen uhell som ødelegger jobben man har

gjort.

1 kommentar:

  1. Du skriver så bra! God forklaring på hvordan du vil bruke grimen!

    Også er jeg veldig imponert over treningen du gjør med tilvenningen! Så flink du er som får tatt en liten treningsrunde så snart du er hjemme fra jobb! Og så mye godt som du kobler til den grimen, tar det nok ikke lang tid før Tulli synes den er kul å ha på. :-)

    SvarSlett