Sider

onsdag 12. august 2009

Tur og trening

På mandagen som var trente vi litt på hoppbaner på treningen, noe som gikk tålig bra. Mye gikk bra, men det er også mye vi kan trene på. Det jeg var mest fornøyd med var slalomen med et bakombytte. Tulli valgte greit riktig inngang og begynte på slalomen samtidig som jeg krysset bak.




















Jeg brukte et av Susan Garrett's "Quick Tips" . Når hunden er vant til å reagere på dine kropsbevegelser så blir det naturlig for den å ville trekke ut av slalomen når du forsøker å krysse bak. Så jeg måtte holde skulderene  mot slalomen (sånn ca. som på tegningen). Dett fungerte veldig bra. Første gangen stoppet hun opp i slalomen, men gikk ikke ut. Det virket som om hun bare lurte på hva jeg drev med, før hun forsatte videre. Den andre gangen fulførte hun uten å stoppe, samtidig spm jeg rakk og komme meg i en fin "positional cue" for fremforbyttet ved tunellen.
Ellers så fant jeg ut at jeg bør begynne og trene mere på de forskjellige handlings manøverene (fremforbytte, bakombytte osv.) for seg selv og få belønnet dem oftere slik at jeg får en enda bedre respons. Samtidig som jeg bør ha det klart for meg hvordan jeg vil at Tulli skal respondere til signalene. Da tenker jeg på at hvis jeg tar et bakombytte så vil jeg at Tulli skal svinge med en gang jeg krysser bak. Det betyr at jeg bare kan gjøre det der det er en sving. Hvis jeg gjør det på en rett strekning, bare for at jeg skal få Tulli fra min venstre til min høyre side f.eks. uten at hun skal svinge så vil dette bli inkonsekvent. 
Så i dag har jeg trent litt på bakombytter og fremforbytter uten hinder med Tulli nede på hundejordet. I tillegg fikk jeg kjørt litt sirkeltrening og "slippe leken". 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar