Sider

søndag 31. oktober 2010

Hoppteknikkurs

I helgen har vi hatt et hoppteknikkurs med Vappu. Jeg har for så vidt hatt en forståelse for at hopping ikke bare handler om å komme over en pinne og dette fikk jeg bekreftet i løpet av denne helgen.
Det å hoppe er en ferdighet som best år av syv del-ferdigheter
  1. Linje (path) – Handlingen viser dette og er lett for hunden
  2. Distanse – Hvor langt er det mellom hinder 1 og 2, hvor mange ”strides”, hva slags ”strides”. Mot, selvdisiplin og motivasjon er med på å påvirke antall ”strides” hunden bruker. Distanse er vanskelig for hunden
  3. Satspunkt (take off) – Hvor høyt og langt hinderet er påvirker dette. Forskjellige hunder kan også ha egne preferanser for dette. Denne delferdigheten er utfordrende for hunden.
  4. Vektoverføring (Weight transfer) – Er i det øyeblikket hunden tar av og at den flytter vekten bakover. Når dette ikke skjer kan det være fordi det kan være vondt og kroppstyper. (det er flere punkter, men jeg klarer ikke å tyde mine egne notater...) Vekt- overføringen er vanskelig.
  5. Vinkel (angel of elevation) – bestemmes av høyden på hoppet, retningen du skal og hundens fart.
  6. Høyde – Dette er det letteste for hunden
  7. Rebalansere – Dette kan være utfordrende for hunden hvis den bommer på ”take off”. Her trenger også hunden ”core muscells” i bena.


Så ut i fra dette så er det lett å forstå at det å hoppe er ganske krevende for en hund, og at hvis den får bestemme så går den vel helst rundt eller under.
I tilegg til selve hoppteknikkøvelsen så må man også holde kroppen til hunden i form med både ”stretching” og body work.  Planen er nå også å gå til anskaffelse av  "Pilates for Pooches".

 

 

For min del så startet ikke kurset så bra med Siena. Hun tok den første økten på den første øvelsen greit, men etter det så mistet hun hodet og løp ut for å ”ta” en annen hund. Siena er nok reaktiv og det slår ut når noe blir skummelt og kanskje kombinert med høyt stress. Poenget er at jeg må gjøre noe med det for å få det under ”kontroll”. Jeg vet vel egentlig hva jeg må gjøre, men tror uansett at det er en stor fordel for meg å få hjelp av en som kan dette. Med litt jobb her så kommer Siena til å bli veldig bra. På resten av øvelsene så hadde vi en langline på Siena slik at hun ikke fikk anledning til å gjøre det igjen. Dette fungerte veldig bra og jeg synes det virker som Siena klarer å komme fort ned igjen etter slike situasjoner.

IMG_6366
Søndagen derimot var veldig bra. Siena jobbet bra med meg og vi hadde fin kontakt under sirkelarbeidet og fokuset var på meg. Hun brydde seg heller ikke noe om de andre hundene som var i nærheten. Med det så mener jeg at hun registrerte at de var der, men gjorde ingen utfall slik som dagen før. På øvelsene så skjønte jeg at hun hoppet bra, men fortsatt prøvde og finne ut av det der med distansedelen av et hopp. Siena kunne kanskje være litt fortung pga. lina hun hadde hengene etter seg.

Nå er det bare og jobbe med hoppteknikken slik at vi er klare for et oppfølgings kurs. Forhåpentligvis til våren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar