Sider

fredag 15. oktober 2010

Litt flere tanker rundt valg av felt

Nå som jeg sånn delvis har bestemt meg for hva slags felt jeg skal ha så må jeg lage meg en plan.

På Tulli så satser jeg som sagt på 2av2på på stigen og vippa.

En av tingene jeg bør ta stilling til er om jeg vil ha nesedytter eller ikke.

Hensikten med nesedytter slik jeg har forstått det er at hunden får en oppgave som den skal gjøre når den kommer til posisjonen sin. Det betyr at den skal løpe helt ned og stelle seg med baklabbene på feltet og forlabbene på bakken. Når den har kommet i denne posisjonen så skal det dytte snuta i bakken. Da kan man igjen velge om man skal trykke nesen ned i bakken og holde den der til du gir beskjed om noe annet eller at den trykker nesen i bakken gang på gang som en kylling eller hakkespett. Fordelen med den siste er at det er en mer aktiv adferd en den andre som da blir mer passiv. Nesedytter gjør også slik at hunden din ikke snur seg og ser på deg for å vente på ”fri” signalet og retningen blir da fremover.

Mulige ulemper med nesedytter er at fokuset fort kan bli på nesedyttene istedenfor selve posisjonen. Dette kan muligens forvire hunden da den ikke forstår hvordan sluttposisjonen egentlig skal være.

Så da har jeg tre fremgangs måter til 2av/2på.:

  • Nesedytter som beskrevet i denne artikkelen av Rachel Sanders
  • Bruke noen små gjerder i enden av feltet (slike som man har rundt blomsterbed) Rachel Sanders har skrevet om hvordan hun lærer inn dette istedenfor 2av/2på i Clean Run oktober 2009 og november 2009 utgavene. Så hun har da endret på hva hun synes er best.
  • Den siste er metoden som står i Agility right from the start.

Slik jeg har forstått det ut i fra Sanders sin artikkel så bruker hun bare nesedyttene på hunder som skal lære felt på nytt.

Så ut i fra dette så bør jeg lære både Siena og Tulli nesedytter. På Tulli så blir det nyinnlæring og derfor bør jeg kanskje ha nesedytter. Når det gjelder Siena så skal jeg satse på løpende (tror jeg), men skal uansett lære henne nesedytter som et triks. Da kan jeg overføre dette til feltene hvis løpene ikke går som det skal.

I ”Agility Right from the start” så er det også noen punkter som jeg må vurdere før jeg velger hva slags felt jeg vil ha

Er den tydelig definert?

  • Den bør være svart hvit slik at det er lett for hunden og forstå hva den skal gjøre og at den kan utføre den riktig hver gang. Den bør også være slik at det er lett for deg og holde deg til kriteriene. Ut i fra dette så er løpende felt vanskelig og nesedytter kan gjøre det vanskeligere enn nødvendig.

Involverer den kanten på hinderet?

    Hvis du vil at den skal kunne ta hinderet på egenhånd så må den ha et spesifikt sted og sikte på. Ved å velge kanten av hinderet så får du en hund som alltid løper helt ned for å utføre det den er bedt om.

    Her blir vel også løpende felt vanskeligere enn alternativene.

     

2 kommentarer:

  1. Spennende! Her er noe Fanny skrev om innlæring av nesedytter for en stund siden: http://www.klickerklok.se/blog/nose-touches/

    SvarSlett
  2. Ble nysgjerrig på hvordan den metoden med gjerder fungerer. Vil du fortelle litt mer?

    SvarSlett