Sider

onsdag 2. mai 2012

Litt “tilbake til start”

Siena venter på sin turNå har jeg planlagt og gjete nesten vær dag i hele mai, men vi kommer til å gå helt tilbake til det grunnleggende. Som sagt så er grunnmuren min for ustødig og porøs så det er dette jeg må jobbe med. Det blir kanskje litt kjedelig i forhold, men samtidig helt nødvendig.

I går startet vi på et kurs hos Alexander som er to ganger i uka i mai og det blir en fortsettelse av kurset som vi var på i helgen.

 

I går så var det i hovedsak to øvelser som jeg jobbet med. Den ene gikk veldig mye på hvordan vi skal starte. Siena skal ikke strekke seg etter sauene, for da viser hun alerede at vi ikke er på lag, men komme helt til meg og være der. Hun skal se opp på meg før jeg tar av båndet. Foreløpig så må jeg bruke mye tid på dette siden Siena er veldig ivrig på å komme i gang. Når jeg ber henne komme så gjør hun det, men snur gjerne en halv meter før og er på sauene igjenn. Vi er ikke på nett og det er jo et tegn på at det kan fort gå galt.

øvelse 1Hoved øvelsen i går var å trene på at Siena skulle gå rolig inn mot sauen og legge seg med en gang på komando. For å hjelpe oss så hadde vi satt opp pinner på en rekke og vi skulle legge henne så nære pinnen som mulig. Jeg starter med å stå utenfor kveet, men skal inn bak sauene til slutt.Når dette fungerer så blir det og flanke rundt pinnene, men vi er ikke der enda.

Så først måtte vi komme i gang på riktig måte slik at vi var på lag, noen ganger så var det alt jeg fikk gjort i løpet av min økt.

Konklusjonen på øvelsen er at Siena sniker og kryper lengre inn etter at hun har lagt seg. Jeg skal bare si “inn” isteden for “gå inn”. Det er fordi jeg også bruker “gå bort” og det er ulogisk og ha to komandoer som starter likt, men med motsatt betydning. Hvis hun ikke legger seg så må jeg være klar med en “ey” eller “du” i steden for en “dekk” til. Jeg må også parere henne slik at hunn ikke kommer forbi meg for så og ta henne med tilbake.

I dag så ble det en tur til Kløfta for og trene på det vi gjorde i går og det gikk sånn passe bra. Jeg får henne ikke helt til meg. Hun kommer bort, men snur med en gang og kontakten blir litt kort. Jeg merker at vi ikke er helt der vi bør være. Jeg passet på og bare si “inn”. Hun kom som regel, men jeg måtte gjenta det noen ganger før hun kom også. Siena sniker fortsatt og det ser ofte slik ut : Siena får komandoen og jeg ser på henne at hun har forstått den. Hun tar da et skritt inn og begynner og senke kroppen. Følger opp med et til før hun legger seg helt ned på det tredje. Jeg vill jo helst at hun skal legge seg ned med en gang, men når jeg da korrigerer med “ey” så reiser hun seg og tar et skritt før hun går unna. Hun prøver ikke nødvendigvis å komme til sauene, men jeg må blokkere henne. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre her, men regner med å få noen tips i morgen.

Har en følelse av at det er dette jeg skal jobbe med i morgen også, men jeg har troen på at det er dette som må til. Når dette sitter så vil alt det andre vi har jobbet med også bli bedre så det er bare og stå på.

 

Tulli var også med :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar