Sider

mandag 30. april 2012

Gjeterjund kurs med Alexander Strøm

 

401648_424913670852589_100000018785426_1603507_2001870921_nI helgen var det endelig tid for et kurs igjenn noe som jeg følte at vi trengte. Det er mye som har løsnet siden forrige gang vi var på kurs, men samtidig så følte jeg at vi nå sto litt stille. Denne gangen så var det kurs med Alexander på kløfta.

Før selve kurset begynte på lørdag så måtte vi hente sauene og få satt noen i kveet og denne jobben falt på meg og Siena. Dette var egentlig veldig greit siden Alexander kunne få et intrykk av hvor vi var og dommen var egnetlig veldig grei. Siena gjør mye bra og har potensiale, men jeg har trent “feil” og gått for fort frem. Grunnmuren min var for ustødig med andre ord.

Hvis grunmuren er ustødig så vil jo alt lengre opp bli mer “shaky” og det er jo slik jeg føler at det er.

Med feil så blir det slik jeg forstod det at jeg på har krevd respekt, men glemt biten med tillit. Måten jeg “kjører” Siena på stresser henne også. Jeg lar henne ligge på punktet hvor hun føler at hun mister kontroll over sauene.

Jeg skal også gjøre noe med hvordan jeg sier komandoene mine. Nå er det f.eks høy, dekk, inn. Det jeg skal gjøre fra nå av er høy, inn, ro, dekk. Ro blir en forvarsel om at det kommer en dekk komando og vill slik jeg forstod det da fungere som en brems.

Positive ting er at jeg beveget meg bra og forholdt meg rolig, selvom jeg kan bli enda bedre her. Det er viktig at jeg klarer dette når det blir hektisk siden en av oss bør beholde roen. Siena merker veldig fort på meg om jeg har den eller ikke.

Stikkordet for selve kurset for min del var press. Hvordan skal jeg bruke dette og ikke minst få det til. Med press så menes det at når noen vil ha den samme ressursen hvordan skal man få den ene til å vike til fordel for den andre. I gjetingen så er jo ressursen sauene og da er man nødt til å få hunden til å vike når vi påfører press. Det blir som jeg har lest enkelte steder : Hvem er det som eier sauen.

Måten jeg skal bruke press på er i kombinasjon med øyekontakt ,tydelig kropsspråk og stemme bruk. Det er også viktig at jeg “mener” det siden Siena leser meg som en åpen bok og tester meg hele tiden. Jeg må også passe på og posisjonere meg riktig slik at jeg kan blokkere henne hvis hun prøver og komme til sauene uten lov. Det er vel også mulig og påføre mer press ved bruk av hjelpemidler men det blir vel som å lære og sykle med støtte hjul. De må bort en gang og kan forsinke det hele.

Nå er ikke dette med press nytt for meg, men jeg sliter med å få det til. Press er en følelse og noen har naturlig mer av det enn andre. Jeg skulle gjerne hatt litt mer naturlig, men det er nok ikke her problemet mitt ligger. Hvis jeg blir litt usikker på hva jeg skal gjøre så mister jeg noe av presset. Begynner jeg og stresse og blir hektisk så mister jeg også noe av presset. Dette er ting jeg må jobbe med. I tillegg så er jeg for sen. Timingen min er for dårlig slik at når jeg trenger og påføre press så kommer det forsent og får ingen virkning. Jeg ender opp med å bli hektisk i steden. Jeg må rett og slett forvente at det blir feil slik at jeg er klar med en gang. Når alle de tre punktene skjer samtidig så har jeg ikke mye igjen.

En annen ting er at jeg må huske og slippe opp på presset når jeg får ønsket effekt. F. eks hvis Siena går inn før hun har fått beskjed så legger jeg på press med hardere blikk og streng stemme. Når hun da viker så blir blikket mildere og stemmen mildere.

Så når alt kommer til alt så er det meg jeg må jobbe med. Nøklen til suksess ligger i og beherske bruken av press. Jeg vet at Siena er bra og når jeg klarer og forholde meg rolig og tenke klart så tar hun presset mitt også og først da kommer jeg ordentlig inn i hodet hennes.

IMG_0104[1]Det som også var fint var at jeg fikk se Alexander jobbe med Bess. Jeg fikk se teorien i praksis og virkningen det hadde. Både det med press, forholde seg rolig og stemme bruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar