Sider

torsdag 25. august 2011

Gjeterkurs

IMG_9020I den siste tiden så har det blitt en god del bra gjetertrening og jeg ser at det berer frukter. Før så gikk mye av jobben ut på og “komme inn i hode” på Siena og få slutt på rusningen. Som jeg har skrevet før så har dette løsnet og Siena er nå en helt annen hund på det området. Nå er jeg ganske trygg på at hun klarer og holde hodet kalt i disse situasjonene.

For litt siden så var vi på et 4 dagers kurs hos Heidi på Kronbacken, noe som var veldig givende. Som sagt så har jeg vert veldig fornøyd med Siena, men det er ingen grunn til å hvile på lurberene. Vi startet kurset inne i 25’an og Siena var flink og gjorde bra saker, men det var først når vi kom ut på det store jordet at vi virkelig fikk se hva vi må jobbe med.

Så langt så har meste parten av treningen foregått på relativt nert hold, men så fort vi fikk større avstand mellom meg og Siena så ble hun litt staere og ville gjøre som hun selv føler er best. En av tingene er at hun må holde avstand. Slik jeg har forstått det så vil Siena  inn og flytte sauene og skjerer derfor inn for tidlig. Siena trykker på ganske godt og påvirker derfor sauene lett. Dette var ikke lett og er noe vi må jobbe mer med.

En annen viktig ting vi må trene på er utgangene. Det blir litt av det samme problemet her, med at Siena går for tett og skjerer inn alt for tidlig. En annen ting med utgangene er avstanden. Før kurset så har vel det lengste hentet vært på ca 70m. Vi prøvde oss på et hent som var på ca 150m (tror jeg det var) Dette ble en total fiasko. Den ene gangen så løp hun ut et stykke og begynte og skjere inn alt for tidlig, slik at hun ikke en gang kom halvveis. Synes selv hun virket en smule forvirret da.Noe av årsaken her kan være litt erfaring. Siena er muligens vant til at sauene begynner å gå når hun har kommet til et viss punkt og velger derfor å skjere inn da siden det ikke er nødvendig å løpe lenger for å komme bak dem.

Vi fikk til noen hent som ikke var så lange, men Siena var fortsatt for trang. Så ut i fra kurset så føler jeg at de to viktigste tingene akkurat nå er utgangen og at hun må holde avstand.

IMG_9161I løpet av kurset så fikk vi trent på og sette sauene inn i kveet. Her var det om å gjøre å lage en trakt slik siena tok og kontrolerte den ene siden og jeg den andre. Dette gikk veldig bra synes jeg. Her ble det snakk om å jobbe nermere og da hørte Siena godt etter. Nå var riktig nok sauene veldig samarbeidsvillige på dette området, men man fikk sett hvordan man skal gjøre det og hvor små bevegelser som skal til for å endre retningen på sauene. Prøvde det samme på sauene på køfta og da trengte jeg litt flere forsøk Smilefjes

I tillegg til dette så fikk vi prøvd oss på litt deling, noe som vi også fikk til. I hvertfall en gang.

Som sagt så var dette et veldig bra kurs som ga meg mye inspirasjon og som tok tak i de tingene jeg trenger å jobbe med for å komme videre. Trenger foresten og få satt på komandoer og få henne til å gå ut av balanse.

IMG_9185

 

Ellers så fikk Catherine prøvr og gjete litt også med Kronvalleren Emilie (sikkert derfor den klarte gjeterhundprøven ikke så lenge etterpå Smilefjes som blunker)

 

 

 

Gleder meg til vi skal dit neste gang Smilefjes med åpen munn

IMG_9100

 

Catherine med Rebelle (søstera til Siena)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar