Sider

fredag 26. august 2011

Så var det det med utganger da…..

IMG_9129Det meste av fokuset mitt etter kurset på Kronbacken har vært på utganger og jeg har vært to ganger hos Alexander for å jobbe med akkurat det. Den første gangen jobbet vi en del i en skråning hvor jobben var å få presset Siena langt nok ut slik at hun gikk så langt ut at hun gikk bak noen tre klynger osv. før hun kom inn bak sauene. Det som var greit her for meg var at jeg følte at det var lettere for meg å se at hun gikk langt nok ut fordi jeg selv hadde noen referansepunkter. Den første dagen følte jeg at vi kom et stykke og fikk det til ca 80%. Det var den siste 1/4 delen hvor hun kommer inn tidlig, men ikke fult så tett.

Den andre dagen så gikk det enda bedre. Når vi har kjørt hent på sletta så har Siena i beste fall løpt ca 2 m fra skogkanten og fulgt den til hun nærmet seg. Denne gange slo hun lengre ut og løp inne i skogen for å få en bedre bue frem til sauene. Dette gjorde at hun fikk muligheten til å komme inn lengre bak før hun gikk inn. Jeg er ganske fornøyd med det.

I skråningen så gikk det også bedre og denne gangen så klarte jeg og få presset henne langt nok ut til at hun tok hele buen og kom ut bak den siste treklyngen også. Så etter de to treningene så viser hun at hun kan gå langt nok ut Smilefjes

I går derimot så var jeg på kløfta, og her slet jeg fryktelig mye. Jeg tror nok at det er flere faktorer som spilte inn her for at jeg ikke helt fikk den samme følelsen av suksess. Disse sauene stikker tidlig og de stikker fort, noe som ikke hjelper meg nå. Keg synes at Siena starter ut bra, men når sauen går før hun har kommet ordentlig i gang så blir det vanskelig. Så for å få til det her så trenger jeg nok noen som kan holde sauene.

I tilegg så følte jeg at Siena gikk litt opp i stress også, og jeg skal ikke se bort i fra at jeg slet litt med å holde hodet kaldt selv. Med andre ord ikke en så veldig bra kombinasjon for en bra trening.  På den andre økta her så droppet jeg å trene hent og jobbet mer med skjerming og sette sauene inn i kveet. Det gikk bedre Smilefjes 

Så planen fremover nå når det gjelder hent er å trene det hos Alexander og så satser jeg på at vi får kjørt et kurs på kløfta og jobbe mer med det da også.

På Kløfta frem til da blir det å jobbe med skjerming og holde avstand. Når vi får i stabd 25’an så blir det å få lært Siena å jobbe ut av balanse. I 25’an så får ikke sauene gått så langt vekk når vi ikke får det helt til Smilefjes som rekker tunge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar