Sider

lørdag 6. august 2011

Gjeting på kløfta

kløftaI dag tok jeg en tur til Køfta og trente litt med Siena. Jeg er utrolig glad for at jeg har fått være med i denne gruppa. Det og kunne få muligheten til å trene regelmessig er gull verdt og stedet er også utrolig bra. Her kan man få trent på alt.

I dag så måtte vi starte med å få sauene inn i 25’an som det heter på godt norsk Smilefjes som blunker. Sauene stod derimot helt i andre enden så i dag måtte vi faktisk utføre en “jobb”. Jeg var veldig spent på hvordan dette skulle gå såesielt siden sauene her løper fort og ikke til meg. I tilleg så var gresset veldig høyt. Det skal klippes og blir nok gjort snart.

Vi startet med at jeg gikk nerme sauene, mens Catherine holdt Siena til jeg var klar. Sauene stod på en bakketopp og jeg kunne bare se hodene på dem. Siena derimot så ikke en døyt. Siena startet ut bra men stoppet fordi hun ikke fant dem i det høye gresset. Så da jeg gikk jeg nærmere sauene og prøvde på nytt. Og denne gangen fant hun dem og ble nok litt overasket når de plutselig bare var der. Vanligvis så er jeg vant til at sauene løper til meg, men disse løp rett forbi. Jeg er veldig fornøyd med at Siena hele tiden beholdt roen og var lydhør og hørte på meg. Vi fikk tilslutt sauene dit vi ville ha dem med hjelp fra Jannike med Embla.

Inne i 25’an fikk vi kjørt to økter og valgte og ikke ta mer siden det var ganske varmt. I gjenn så var Siena helt perfekt. Det er tydelig at det er noe som har løsnet nå i det siste. Det var ingen rusninger eller andre tegn på at stress tok over. Det er veldig behaglig og kunne jobbe med en hund som du stoler på og føler er med deg.

flanke

 

Når jeg skulle sende henne til venstre eller høyre så føler jeg at flankene er blitt bedre og er blitt nærmere 90 grader.

Før så var de mer som den blå pilen på bildet og nå var de mer som den røde.

 

 

 

Det som ble vanskelig i dag var at sauene var som limt fast til gjerdet og vi kalrte ikke og flytte dem vekk. Siena turde ikke å gå inn bak dem for og få dem ut. Jeg tok på båndet til Siena og gikk med henne og da fungerte det. Når jeg tok av båndet etter på så gikk Siena mye nermere, hun var bare 30 cm fra sauene, men der la hunn seg ned. Jeg må få litt hjelp angående dette når vi skal til Alexander på mandag. Er vel fornøyd med at hun ikke mistet fatningen her og bare ruste på som før, men om hun hadde sagt i fra her så hadde det vel vært greit ?

Er det to andre ting jeg er veldig fornøyd med så er det at Siena ikke brydde seg om flyene i dag. Vi var jo mye nermere Gardemoen så flyene kom mye lavere og lagde mye mere bråk enn det vi er vant til. Hun brydde seg heller ikke om kirkeklokkene som begynte og ringe også. Dette er jo ting som ville kunne ha  satt henne ut i andre settinger og da spesielt flyene.

Alt i alt en veldig fin trening og vi er fortsatt på vei fremover. Jeg er super fornøyd med min Roliga Siena Smilefjes med åpen munn

Vel hjemme i dag så ble det en skatte jakt tur med Tulli. (Geocaching)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar