Sider

lørdag 21. april 2012

Dagens gjeter trening

Litt møkkete blir man av og jobbeI dag tok vi turen til kløfta for og trene litt igjen. Vi fortsetter og jobbe med  drivingen, men jeg planla også og prøve og trene litt på og få sauene igjennom en trakt. Trakten er to kveporter som sauen skal gå igjennom.

Jeg er ganske fornøyd med treningen for det virker som om vi har tatt noen skritt fremover. Synes selv at Siena hørte mye mer på meg i dag når jeg brukte muntlige kommandoer. Dette gjorde at jeg kunne ta blikket vekk fra henne og se på sauene i steden når vi trente på drivingen. Det jeg prøvde på i dag var og drive sauene opp mot en port som jeg hadde satt opp. Så ble det en sving til høyre langs gjerdet hvor det sto to porter til før det ble en sving til høyre og ned mot en port til. Synes selv at det ikke ble så alt for galt, men jeg bommet skikkelig på den siste porten. Sauene satt også opp farten da slik at jeg ikke rakk og justere. Tok også og drev litt frem og tilbake, mens jeg brukte fløyta. Siena er litt vanskeligere da og jeg tror det er fordi hunn ikke er 100% fortrolig med lydene enda. Hun sliter mest med høyre lyden.

En film fra drivingen. Jeg har beholt lyden på så da er det letter og bedømme.

Trakt treningen gikk så som så. Brukte bare tre sauer og fikk som regel to gjennom trakten og en uten for. Årsaken er nok for at siena ikke tar komandoene fort nok og at hun beveger dem for fort. Vi får se på dette litt mer etter hvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar