Sider

onsdag 25. april 2012

Observasjoner fra dagens trening

Det ble en gjetertur til Kløfta i dag også hvor hoved målsetningen var og få trent spesielt på høyre med fløyte. Siena har ikke vært helt trygg på denne og ofte så har hun enten bare blitt liggende eller gåt inn mot sauen. Noen ganger så velger hun også å gå til venstre i steden. Alt dette tyder vel på at hun ikke er helt sikker på denne lyden. Når jeg bruker muntlige kommandoer så går det helt fint. Hun kan nok bli litt bedre på kort versjonen “høy og ven”, med andre ord flankene.

Siena er ivrig etter og begynneSå med dette i tankene så bar det av sted mot Kløfta. Når vi kom frem så holt Kristin på og trene med Jaffa, samtidig som det var få som trente i hallen. Dette ble da en fin mulighet for å trene Siena til å være løs ute uten å løpe til sauene. Vi holdt oss først utenfor gjerdet siden de trene ganske nærme og gikk inn på jordet når de var ferdig. Der måtte Siena holde seg hos meg mens vi pratet og ikke løpe av gårde og gjete på egen hånd. Dette høres kanskje litt greit ut, men Siena har hatt for vane og bare løpe når hun følte for det og gitt meg “fingern”  hvis jeg ropte på henne mens hun var på vei ut. I steden for å trene på dette så har jeg holdt henne i bånd, men nå tar jeg tak i dette også. Det handler jo om å ha kontroll. Stort sett så gikk dette bra hun krøp litt nedover, men hørte bra på meg og kom til bake når jeg ba om det. En gang følte jeg virkelig ikke med og da var hun på full fart avsted mot sauene. Hun la seg derimot med en gang på “dekk” kommandoen og kom til bake med en gang på inkallingen så det var bra.

Når vi først begynte og trene så følte jeg at Siena var litt overivrig og hadde dette vært på en prøve så tror jeg vi kunne ha fått litt problemer så sant hun ikke hadde fått det ut på utgangen. Uansett så får det meg til å tenke litt på det med rutiner før vi begynner. Det tar litt tid fra vi drar hjemme fra og kommer frem til kløfta. Siena vet også utmerket godt hva som skal skje. I det vi svinger av motorveien til Kløfta så vet hun nøyaktig hvor vi er og begynner og pipe av forventning og dette bygger seg opp jo nermer vi kommer jordet. Vanligvis så pleier vi og ta en tur på et av jordene som er i nærheten slik at hun får løpt litt osv. I dag gjorde vi ikke det så mulig hun var litt mer gira og ikke fått “ventilert” litt. Så dette med rutiner er noe jeg definitivt bør tenke mer igjennom, for treningen begynner i det vi går ut av bilen og det gjør vel en prøve også.

Så var det selve hoved målet med treningen. Jeg føler selv at vi tok skritt i riktig retning og det kommer først og fremst av min bruk av ros, eller mangel av det denne gangen. Mange vil vel tenke at ros er en selvfølge, men det ar ikke vært nødvendig vis sånn. Det som jeg har gjort så langt et at jeg har stelt meg opp etter linjen mellom Siena og sauene. Hvis man trekker en linje rett fra sauene mot Siena så har jeg startet med å stå til venstre for den linjen når jeg har blåst høyre. Har hun da gått feil så har jeg først sagt “nei”, lagt henne og begynt på nytt. Når hun da gikk riktig så fikk hun gå og det var belønning for det er jo det hun ville. Dette var når jeg trente inn signalene muntlig. Problemet med rosen er at når jeg gjorde dette så ble Siena mer gira. Hun satt opp farten, løp tranger og ble lite kontrolerbar. Så med andre ord så virket ros mot sin hensikt siden jeg var nødt for å kjefte på henne etterpå. Det førte igjenn til at det hele ble litt forvirrende tror jeg. Siena kan fint gjete uten at jeg må rose da det og få gjete er en ganske stor belønning i seg selv. Det som slo meg i dag at det er som med alt annet en balanse her også. Siena trenger også og få vite litt tydligere når hun faktisk har valgt riktig. Det jeg merket i dag var at når hun nølte, men valgte riktig retning, og jeg roste så ble hun mer selvsikker. Hun satt riktig nok opp farten, men det kan virke som om hun ble tryggere på hva jeg mente uten og bli stresset. På slutten av treningen så følte jeg selv at det kunne virke som om høyrelyden begynner og løsne nå. Kluet er og rose forsiktig (blir som en agility ros som er nedtonet ca 99%) i det hun velger riktig som en bekreftelse. En annen ting er at mine høyre lyder er alt for dårlige fortsatt.

IMG_0076Vi fikk også jobbet litt trangt opp mot gjerdet og skjulet til sauene i dag også. Siena er ikke så veldig glad i å gå trangt og jeg må få bygget opp henne mer her.

Vi avsluttet treningen med litt driving med muntlige kommandoer. Dette gikk veldig bra i dag. Flankene virket bedre og hun holdt bedre avstand og tempo.

En siste tanke er at jeg må få trent på litt utganger igjen med tanke på å finne balansepunkt og dette med utsetter.

1 kommentar:

  1. Interessant lesing! Dere er flinke som står på :D

    Hilsen Karina og Katie (som lengter etter å få gjete) :)

    SvarSlett