Sider

onsdag 18. juli 2012

Hvordan ligger vi ann nå til prøven

IMG_0650[1]

Nå har jeg endelig meldt meg på en Gjeterhundprøve igjenn så da er det kanskje greit med en liten analyse av hvordan ligger vi ann nå.

A controlled outrun (utgang)

Utgangen til Siena er veldig raske og det er høy fart ut. Det som jeg har lagt merke til i det siste er at Siena kan gå litt for langt i fohold til balansepunktet. Det beste er vel om hun finner punktet, men det er bedre at hun går for langt enn for kort. Går han langt så er det bare og stoppe henne ved rett sted. Blir det for kort sp må man gi en ny kommando og da mister man poeng.

Det vi må jobbe med når det gjelder utganger er:

Utsetter – Jeg har lagt merke til at Siena kan bli påvirket av utsetteren hvis hun må gå tett oppi personen. Det kan føre til at hun vegrer seg nok til at hun stopper for kort med tanke på balansepunktet. Det er også her Siena fortsatt kan “smake” på sauen hvis det blir trangt.

Fart – Siena er som sagt utrolig rask, noe som er greit nok. Det er jo bra at hun kommer fort frem. Problemet er at  hun ofte kan bruke den samme farten på vei inn mot sauene. Da kan det bli litt “popcorn” eller at det blir en voldsom fart i sauen.

A strong lift (løysing)

Denne henger jo sammen med utgangen og som sagt så er det farten på vei inn som er det største problemet. De gangene jeg får henne dyp nok bak sauen og ay hun stopper på rett avstand så går hun ganske fint inn og får startet sauene bra. Har ikke fått trent på veldig stae sauer, men Siena har bra trøkk så jeg tror det også skal gå bra.

A confident fetch (hentet)

Dette går egentlig veldig bra siden det er dette Siena virkelig vil. Igjenn så er det litt avhengig av hvordan det har gått på de to første punktene. Blir det for brått og raskt der så er farten også for høy her. Siena liker nok og flytte dem fort, men det får være grenser ;) I tillegg så føler jeg at hun kanskje ligger noe tett, men har blit bedre på og bedømme avstanden selv nå.

A Steady drive (driving)

Det er vel dette jeg har trent mest på i det siste og hvor vi har hatt størst fremgang. Siena er blitt mye bedre til å flytte dem rolig og behagelig. Avstanden er også blitt mye bedre. Jeg føler kanske at vinklingene kan bli noe bedre siden hun for kan bli litt tett. Det som jeg kanskje tror er problemet er at vinklene er bra, men at hun setter opp farten og går litt fortere og tettere for hver vinkling.

A tidy pen (kveet)

Dette er vel også noe jeg må få trent på, men ikke på Kløfta. Våre sauer er nå blitt så dresserte at det holder med å få dem i retning kveet. så går de inn selv. De leter tilogmed etter porten. Prøvde også med en trakt, men for sauene så ble det en inngang til kveet.

A good show at the shed (deling/singling)

Vel så lang har vi ikke kommet. Jeg har jo tatt noen delinger av praktiske grunner, men da bruker jeg meg selv litt for mye når jeg lager luken. Nå er heller ikke dette med på prøven så det er jo ikke det som haster mest.

Utenom dette så er det vel “lydighet” som er det vi må jobbe med. Det er ikke det at Siena ikke hører, men hun hører ikke fort nok. Vi må få raskere reaksjoner hvis vi skal klare og holde fine linjer og ikke være over alt hele tiden ;)

Jeg må også jobbe med det og bare gå inn på jordet og frem til stolpen. Siena er fryktelig ivrig og vil veldig gjerne hente sauene med en gang. Siena må lære seg og gå inn sammen med meg og være hos meg til jeg sier at hun skal gjete.

1 kommentar:

  1. Ojojoj, så stilig blogg du har fått! :D Og planlegging er du fortsatt like god på, ser jeg! Masse lykke til med treningen framover!

    SvarSlett