Sider

søndag 29. juli 2012

Vallhundläger på Kronbacken

KronbackenDa er vi tilbake fra et utrolig vellykket og bra  gjeterhundkurs hos Heidi.

Det som ble tydelig ganske fort var vel at jeg fortsatt ikke var kommet helt inn i hodet på Siena. Dette førte til at hun var i for høy “attitude”. Hun startet for for på utgangene slik at det kunne virke som om hun løp fra hjernen og bare fortsatte forbi balansepunktet. Når jeg da prøvde og legge henne eller legge på press så løp hun seg fri. Størst problemer var det ved venstre utganger da det er Sienas dårligste side.  I tillegg så blir hun veldig påvirket av utsetter, det at det står noen ved sauene. Det var dette vi måtte jobbe med på dette kurset.

For å få henne til å være åpen i hodet på utgangene ble løst med å legge henne ganske fort hvis hun startet i for stressende fart. Når hun da la seg fikk hun en ny kommando og hvis det da så bra ut så fikk hun gå. Dette fungerte veldig bra på Siena. Hun ble fortsatt rask, men du kunne se at hun var mere med og at det ikke bare var og løpe. I tillegg så ble hun dypere bak sauen. 

Det med at hun viker unna utsetter er nok en liten brist i Siena, men som kan løses med ren lydighet. Siena må lære seg at det er helt i orden og gå forbi mennesker på jordet, men da er det også viktig at de ikke gjør noe som påvirker henne. Siena skal tåle at de veiver litt med armer osv . for å holde sauen på plass, men de skal ikke gjøre noe som er direkte rettet mot henne. For å få til dette så må hun høre på meg og stole på at jeg vet hva jeg gjør, men da må jeg først komme inn i hodet på Siena. Det er tydeligvis dette som er vanskeligst for meg. Jeg har hørt det før og opp til flere ganger, men ikke helt fått det til. Forskjellen nå kontra de andre gangene er at nå ser jeg at jeg er helt nøtt til dette hvis vi i det heletatt skal komme noen vei.

Kronvallaren Roliga SienaJeg fikk ikke dette helt til på kurset, men vi var igjenn en dag til på kurset og da løsnet det. Jeg fikk tatt tak i det med “attituden”. Vi skal kunne gå sammen inn og Siena skal ikke gå med høy hale. Når vi da kom inn så ble utgangen mye bedre. Jeg kunne se at Siena var fokusert på veien ut, hun reagerte umidelbart på “ligg” signalet og løste sauene rolig og behersket. Utsetter er fortsatt ikke helt greit , men jeg kan få henne til å gå nærmere ved å dirigere henne mot utsetteren. Her blir det bare og få generalisert det ved å trene alle utganger med forskjellige utsettere. Jeg kan også få Siena til å drive sauene forbi personer på jordet.

Jeg føler at hvis jeg klarer og ta vare på dette nå så tar vi et stort steg fremover. Da er de tunge delene over. Siena har sluttet og ruse inn mot sauene og hun har sluttet og bite når hun blir frustrert eller stresset. Når jeg nå også kommer inn i hodet og hun virkelig blir helt åpen og tar mine kommandoer så blir det veldig bra. Jeg må nok være på henne en liten stund fremover og passe på at jeg ikke faller tilbake.

Dette er vel det viktigste vi jobbet med på kurset og som var tyngst.

IMG_0761[1]Det som også er så bra med kurset er at sauene er så utrolig bra og trene på. Hvis hunden er bra så er suene bra, men de avslører veldig fort hva man må trene på. Er hunden hektisk og het så får du løpe sau. Ved kveet så blir den minste lille “feilbevegelsen” avslørt.

De første dagene så måtte Siena ligge langt bak sauene for å flytte dem i et fint tempo, men når jeg fikk dempet “attituden” så kunne hun ligge mye nærmere og gå fortere uten at det ble hektiskt og kaos.

Den neste store tingen vi har å jobbe med nå er vinklingene. Siena vinkler ikke bra nok i drivingen .

Jeg nå også bli bedre på fløyta siden lydene ble for spee. Tror også jeg må få en ny høyre lyd da den kan bli for svak og at jeg ikke klarer og gjøre forskjellen på “høyre” og “inn” tydelige nok.

Sliten blir man

 

MiloHanne trener på follanKiter i en utgang

 

Christian och fårenStine med ThelmaEmbla ligger klar

 

blir det nøtvallning?Tulli <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar