Sider

søndag 12. juli 2009

Kriterieplan på øvelsene mine

Stabling av ringer

Tulli skal kunne hente et bestemt antall plastringer som hun skal kunne tre på en pinne som står på bakken (i riktig rekkefølge?). Dette er en øvelse som består av at hunden skal kunne hente ringene og deretter stable dem. Her kan Tulli allerede deler av øvelsen, tenker da på at hun kan plukke opp ringene og levere dem. Så da hopper jeg elegant over kriterier for å hente og levere og går rett på det med å tre dem på pinnen.

Kriterie plan:

1- Tulli henter og leverer en ring mot pinnen som jeg holder i hånden på høyde med Tulli.

2- Det samme som punkt 1, men at jeg gradevis senker pinnen ned mot gulvet og til siden. (Hvor fort det går er avhengig av hvor lett det går. Hvis jeg senker litt og man får 80% med engang og det samme skjer neste gang så setter jeg den ned på gulvet med en gang.)

3. Når Tulli henter en ring og legger den på, så legger jeg ut en ny ring som hun da skal gjøre det samme med.

4. Legger ut 2 ringer samtidig (når jeg kommer så langt må jeg tenke på om de må stables i riktig rekkefølge eller ikke. Skal de det så må jeg finne ut hvordan jeg skal få til dette. Regner med at det blir den jeg peker på.)

5. Øvelsen er i boks

Før hver økt må jeg huske og ha klart for meg hva som belønnes og hva som ikke belønnes.

Telle

Tulli skal slå med labben på en skammel, bøtte eller noe lignenede til hun får et signal om og stoppe.

Kriterie plan:

1- Legger en labb på "bøtta"
2- Legger en labb på "bøtta" og så tar den ned
3- Legger en labb på "bøtta" og så tar den ned for så og ta den på igjen.
4- Fortsetter slik, men krever at hun "teller lenger" og setter det på en variabel beløningsfrekvens, for å få henne til å fortsette helt til hun får belønningen.
5- Signalet om at hun har tellet riktig regner jeg med bør gå greit. Det blr vel og gjøre noe rett før jeg klikker. Da blir det som at klikkeren forteller at det kommer en godbit. Dette signalet vil da fortelle at klikket kommer som så gir godbit.

Dette er de to første øvelsene. Skal lage en kriterieplan på de to andre øvelsene også før jeg begynner på selve treningen.

Målet er å holde 3 økter av 1 minutt (eller 15 belønninger, avhegig av hva som kommer først)pr øvelse på en trening. Om jeg får øvd på alle 4 øvelsene under samme trenings sesjon vet jeg ikke, men bør ha minimum to øvelser. Dette er for å ha litt variasjon på hva vi trener. Målet er også og få filmet alle treningene slik at jeg får gått igjennom alt nøye.

2 kommentarer:

  1. Spennende å følge med treningen deres!

    I punkt 1 i kriterieplanen for stabling av ringer skriver du "leverer en ring mot pinnen". Har du tenkt ut når du vil kreve at hun trer ringen ordentlig over pinnen?

    Har du planlagt om du vil begynne å kreve det før eller etter du senker pinnen mot gulvet og vekk fra deg?

    SvarSlett
  2. planen er at hun er nær pinnen med ringen og helst over. Jeg vil også at hun trer ringen ordentlig over pinnen før jeg senker den. Så kan jeg senke pinnen fortere.

    Fint med spørsmål for nå ser jeg jo at kriterie planen min er for dårlig, så da blir neste bedre. Jeg har kjørt en trenings økt på den som jeg legger ut nå snart.

    SvarSlett