Sider

fredag 10. juli 2009

Planlegge en trening

Jeg har tenkt litt på treningen til meg og Tulli når det gjelder stabling av ringer. Vi har kjørt oss litt fast og jeg er ganske sikker på at det kommer av min "dårlige" trening. Så derfor trykker jeg på "resetkanppen" og begynner på nytt.

En av grunnene til at jeg ikke kommer videre er at hele planleggingen svikter. Tenker da på think, plan, (pre-do), do, review delen. Jeg har en vag anelse om hva jeg vil oppnå, og litt hvordan jeg vil komme dit, men det holder ikke. Det blir litt så som så og resultatet blir deretter.

Jeg har derfor bestemt meg for at jeg skal følge denne planen godt på tre eller fire forskjellige øvelser. Men først listen jeg skal gå etter. Jeg har hentet denne fra en DVD jeg har som er gitt ut av Moe Strenfel.

Tenk (Think)
1.Gå igjennom notater, bøker osv.

2.Se videoer eller ”live” demonstrasjoner av felt, slalåm, føring eller annen adferd du ønsker og oppnå.

3.Få en veldig detaljert visjon over den endelige adferden du ønsker og oppnå.

4.Observer din egen hund og hvordan den beveger seg slik at du kan forutse adferden.

Planlegg (Plan)
1. Skriv en detaljert beskrivelse av hvordan den endelige adferden skal se ut.

2. Visualiser adferden fra topp til tå, til den siste tå negl, og tren deg på å oppdage/se den.

3. Del adferden opp i små kriterier slik at forstekingsraten, antall muligheter til å belønne, er høy.

4. Bestem deg for hva som skal bli belønnet og hva som ikke skal belønnes i hver trenings økt.

5. Øv deg på det mekaniske i hver treningsøkt uten hund til du kan bevege deg raskt og smidig.:
a) Lær deg og gi godbiter, fra begge hender, uten og miste dem.
b) Lær deg å gi et ”klikk” eller verbal markering uten å bevege hånden du skal belønne med.
c) Lær deg og bruke en klikker (hvis man bruker en) med begge hender.
d) Lær deg å gi belønningen raskt etter en markering (klikk eller verbalt signal) til et forutbestemt sted.
e) Lær deg og kaste en belønning (leke) presist til et forutbestemt område.

Rett før du gjør (pre-do)

1. Gjør treningsområdet klart før hunden skal begynne å trene. Ta bort forstyrrelser /distraksjoner (andre hunder, mat, leker osv.) så sant det ikke er en del av treningen.

2. Vær sikker på at belønningen du skal bruke har en verdi for hunden. (Belønning er verd og jobbe for.)

3. Hvis du bruker godbiter, del dem opp i små biter på forhånd, ikke under treningsøkten.

4. Bruk et tids ur /stoppeklokke (settes til 2-3 min.) eller begrens deg til et gjenomførbart antall godbiter (10 -15).

5. Sett opp et videokamera eller få noen andre til å filme (denne personen må ikke snakke til deg under treningsøkten)

6. Øv på det mekaniske uten hund først!

Gjør (do)

Ta med hunden inn på treningsplassen og begynn og tren med en gang. (Ikke småprat med andre)
• Begrens hver økt fra 30 sek til 2 minutter eller et hensiktsmessig antall godbiter (10 -15). Treningsøkten kan bli delt opp med lek, spesielt hvis du trenger mer fart eller opprømthet.

• Ta hunden ut av treningsområdet når du er ferdig eller sett den i buret, bilen eller innhegningen slik at du kan gå igjennom økten du nettopp er ferdig med og planlegge den neste.

• Økten er ikke ferdig før du har gått den igjennom og startet planleggingen av neste økt!


Gjennomgang (review)
Se igjennom det som er filmet og still deg følgende spørsmål:
• Er dere blitt bedre etter denne treningen en før dere startet?
- Hvis ja, fortsett med gjeldende plan.
• Hadde dere en 80 % suksess rate under treningen?
- Hvis ja, fortsett med gjeldende plan.
• Hvis svarene på et av spørsmålene er nei, så gå til bake og se på din timing, kriterier og belønningsfrekvens.
Hvis alt gikk bra så gå tilbake til tenk og planlegg. Du skal bruke mer tid i de to fasene en faktisk i gjøre fasen.

De øvelsene jeg skal jobbe med er. Stable ringer (begynner på nytt), Telle (begynner på nytt), rydde leker i en bøtte og levere til meg og finne den ene pinnen jeg har tatt på blant mange like.

Så da er det bare og begynne på trinn en (tenk), og så legge en plan. Jeg satser på og legge den ut her i morgen.

1 kommentar:

  1. Spennende og inspirerende prosjekt, Gard! Gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett