Sider

torsdag 14. januar 2010

Ut på tur

I dag har vi tatt en liten tur ned på hundejordet sammen med Spike. Det som var litt artig nede på jordet var at jeg prøvde og observere litt og se hvilke signaler jeg kunne se Tulli bruke overfor de andre. Nå var det ikke så mange der nede, men det var to situasjoner jeg syntes var artige. Tulli elsker og base i snøen, dytte hodet langt ned og snuse. Dette syntes en av de andre virket spennende og nærmet seg Tulli. Den var ikke så gammel ca 1 år tror jeg og kjente Tulli litt fra før.

Hun nærmet seg Tulli bakfra, men på skrå og stoppet ca 1 meter unna. Tulli snudde seg mens hun ble liggende nede og så rett på hunden. Jeg tror nok at den fikk en liten advarsel med blikket om og ikke komme nærmere. Dette førte til at den andre hunden begynte og snuse på noen strå på bakken for å dempe og si  at alt er kult.

Tulli godtok signalet og fortsatte med sitt litt til før hun tuslet vekk.

Hvis Tulli ikke hadde godtatt dempesignalet så tror jeg at hun ville reist seg litt opp for og legge litt mer trykk i advarselen.

Den andre situasjonen var med en litt eldre hund som tulli måtte pasere. Tulli var nødt for å gå inn i dens “personal space”, noe Tulli er ganske var på selv. Det var morsomt og se hvordan Tulli gikk forbi og bevist ikke brukte direkte øyekontakt. Jeg kunne se at hun så mot hunden, men at hun brukte et unvikende blikk for og dempe.

Dette ble vel egentlig en tolking fra min side, men jeg tror nok at det ikke er så langt unna sannheten. Uansett så er det morsomt og lære seg og observere og legge merke till alle de små signalene de gir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar