Sider

søndag 20. mars 2011

Adferdskonsultasjon

 

Forrige fredag var vi som sagt hos Nina i Hund i fokus for og få hjelp med litt Siena problemer. Det som vi sliter med hos Siena er det at hun fort blir skremt og at hun blir utagerende når hun blir stresset. Det som er spesielt vanskelig er at det ofte skjer i trenings sammenheng. Det er så mye vi vil gjøre med Siena, men vi kommer liksom ikke i gang pga. dette.

Nå har heller ikke Tulli vært den letteste hunden og ha med å gjøre da hun var en omplaserings hund med relativt mye bagasje. Med Tulli så prøvde vi oss en del frem på egenhånd og gikk på en del forskjellige kurs, noe som hjalp betraktlig. Vi startet med Siena også, men hun synes at disse kursene blir for “skumle” og faller helt sammen. Så i steden for og prøve og finne ut av ting på egenhånd så var det likegreit og få hjelp og veiledning med en gang.

Tilbakemeldingen vi fikk på Siena var at hun er “en smart, pågående, egenrådig og nyskjerrig men engstelig, forsiktig og noe utagerende hund. Som Nina sa svært mye i en. Synes selv at dette passer godt.

Det vi skal jobbe med er at hun må få tillit til at vi tar ansvar i de situasjonene hvor hun blir engstelig og gjør feil valg. Hun må lære andre måter og løse problemene på.

Det er vel litt av dette som jeg har synes har vært litt vanskelig siden jeg ikke har helt visst hva vi skal gjøre. Jeg er overbevist om at positiv straff  i disse samenhengene  ikke vil ha  hjulpet Siena. Tror ikke at hun vill ha fått mer tillit til meg og heller ikke følt seg noe tryggere i situasjonene. Det er godt mulig at hun ville ha blitt mindre utagerende, men det ville bare ha hjulpet meg, og ikke Siena. Så igjenn følte jeg at det var best og få den hjelpen jeg trenger med en gang slik at vi får snudd trenden.

Siena skal også lære seg og begrense seg selv når vi får gjester, skal ut av døren på tur osv. Her kan hun ta helt av og ule som en brannbil av forventing.

Som hun også sa har Siena mye av både samerbeidsvilje og læringsevne. Dette er også noe jeg føler, og det er derfor det er så frustrerende at engstelsen hennes blokerer. Inni den lill kroppen er det en superhund som jeg er overbevist om at kan bli en stjerne i det meste.

Så målet med treningsopplegget vi har fått er at Siena skal se på oss som trgge (tryggere en det vi er nå) og mer pålitlige familieoverhoder og Siens skal bli en mer fornøyd og trygg(ere) samerbeidspartner.

Det er helt klart at vi har en jobb foran oss, men er vi effektive og legger ned en ordentlig jobb så skal vi få lært henne et  nytt reaksjonsmønster.

Nå kan det kanskje virke som om Siena er en helt umulig hund, men det er hun ikke. Som gjeter hun så er hun utifra det jeg har forstått et talent. Synes også at hun fungerer ganske bra i hverdagen gennerelt. Hun er flink til og slappe av inne osv. Så det er veldig mye og mest positivt med Siena. Alt jeg ønsker er at hun skal bli tryggere slik at vi kan gjøre ting sammen og at hun får brukt seg mer.

IMG_7701

IMG_7710

2 kommentarer:

  1. Morsomt å lese Ninas beskrivelse av Siena! :-D Jeg synes også den stemmer godt med hvordan jeg opplever henne! Interessant og gøy å lese en oppsummering av treningsopplegget også! Blir kjempespennende å følge dere på veien videre! :-D

    SvarSlett
  2. Siena er herlig! Og dere er knallflinke:-D jeg er sikker på at dette går!! Lykke til:-)

    SvarSlett