Sider

onsdag 23. mars 2011

Treningen så langt

Nå er det litt over en uke siden vi fikk vårt treningsporgram og vi har kommet godt i gang. Der hvor vi har hatt mest fremgang og som vi også har trent mest på er at Siena skal sette seg uten komando før hun får gå ut av dører osv. Her har det godt veldig fort. Hun setter seg mye raskere enn før og venter på klar signalet sitt. Før så reiste hun seg med en gang døra gikk opp, men nå sitter hun til jeg har gått ut og sier at hun kan komme. Det hender noen ganger at hun glemmer seg, men da begynner vi på nytt. Hun kan bli enda bedre til og reorientere seg mot meg når vi kommer ut, men hun har blitt bedre, ikke fult så gira og “gal”. Så jeg føler at vi har hatt fremskritt her også.

Jeg føler også at vi har hatt bra fremgang med det å gå med slakt bånd også. Foreløpig så jobber vi med og ha på grime (gentel leader) fordi det ga oss den beste muligheten til å “starte på nytt”.

Det og ikke la Siena havne i situasjoner hvor hun føler at hun må gå i forsvar har dessverre ikke altid vært like lett. Slik vi bor så har vi en gangvei som går forbi rett utenfor og jeg  ser desverre ikke altid situasjoner før det er forsent. I tillegg så blir jeg av og till “fanget” av at det kommer bar fra begge sider samtidig som gjør at jeg ikke kommer meg vekk. I øpet av den siste uka så har jeg intrykk av at det har blitt minst dobbelt så mange barn i nabolaget og at alle skriker og for Siena gjør mange skumle ting.

Løsningen på dette blir at jeg må planlegge litt mer hvor jeg skal gå. Så fra nå av så blir det og ta bolen og kjøre til steder hvor jeg får litt mer kontroll. Det er ikke snakk om at det må vere helt fritt for bar og hunder for jeg må jo ha noen og trene på. Forskjellen blir at jeg får mulighet til å få den avstanden jeg trenger slik at jeg lukkes. Det er dette som har vært hovedproblemet med smale gangveier og høye brøytekanter. Nå forsvinner jo også snøen heldigvis.

I tilegg til dette så er jo egentlig det med gangveien ganske bra, Hvis jeg tar Siena ut fra underetasjen og ut i hagen, så vil jeg ikke få dem så tett på i det vi går ut. Så er det jo bare og være i hagen og sladre trene på alle som går forbi. Så etterhvert så kan vi ta det på trppa ved ingangsøra. Da vil de få bare 2m unna. Etter det så kan vi bevege oss ut på fellesgressplenen.

Når det gjelder sladretrening på hunder så er planen først å gå en snuse tur på et stille sted, før vi kjører til en parkeringsplass hvor det er hundekurs nesten hver dag. Her kan jeg få parkert bilen slik at jeg kan få tatt Siena ut uten att det blir for “vanskelig”. Så sladretrener vi på dem.

Når det gjelder balansetreninger osv så vil dette også bli litt enklere nå som snøen blir borte. Det blir plutselig litt mer og balansere på når de ikke ligger under 2m snø.

Vi har også meldt oss på et sporkurs nå i april så dette gleder vi oss til. Jeg er ganske sikker på at Siena vil fungere fint her da det ikke er flere hunder som jobber samtidig og at det blir litt avstand. Vi har også trent litt på det og finne en leke som er gjemt ute og litt godbit søk.

Det er utrolig hvor mye som blir lettere og gjøre nå som snøen forsvinner.

Det blr oså en ukes gjeterkurs hos Heidi, noe som kommer til og bli en “høydare” !!

Så for og summere opp treningen så lang så har den vært litt og føleseg frem, men det har fitt meg en bedre stratergi og plan for hva og hvordan jeg skal gjøre det.

Helt til slutt bare sånn at man ikke tror Siena er helt umulig: I går så trente jeg sit og bli, inkalling, sitt og dekk fra avstand 3m unna en fotballbane samtidig som det pågikk en kamp. Der var det skrik og skrål, fløyting og tillog med noen hunder på den andre siden. Siena var 100% fokusert, 100% optatt av leken og 200% glad noe som gjorde meg 200% glad og vi var 1000% lykkelig.

Så med andre ord vi kommer i mål…… etter hvert Smilefjes

1 kommentar: