Sider

søndag 10. april 2011

Give me a Breake Game (Ta en pause leken) m.m.

I dag har vi jobbet litt med “ta en pause leken”, “gå til teppet” og  det og  reorientere seg mot meg når hun kom ut av buret.

Hensikten med “ta en pause leken” er å få økt Sienas fokus og lyst til å jobbe med meg, spesielt når det blir vanskelige forhold med mye lyder og andre forstyrrelser.  Slik jeg har forstått det så går leken ut på at jeg skal ha  en plan for hva du skal trene før vi begynner. I dag jobbet jeg med at hun skulle gå "på teppet” og gå “fot” (ikke nødvendigvis lydighets fot Smilefjes som blunker )Dette er noe hun kan og jeg ville øve meg selv i leken også. Jeg skal belønne ofte og kjøre korte økter. F.eks 10 godbiter. Ved den siste godbiten så gir jeg “pause” signalet som ikke skal vøre det samme som “fri” signalet. Jeg har valgt “ det var det”. Belønningen hiver jeg litt bort samtidig som jeg går og setter meg på stolen som jeg har satt opp. Nå kan Siena gjøre hva hun vil, snuse osv. i ca 1 minutt.  Hvis Siena skulle komme tilbake og ta kontakt med meg før pausen er over så starter vi opp igjenn med en gang og gjentar det hele en gang til. Målet er å få Siena til å synes det er så gøy at hun kommer tilbake og ber om og få fortsette med en gang.

Skulle Siena falle ut før jeg har gitt signalet så setter jeg med på stolen med en gang som om jeg hadde gitt pausesignalet mitt, og når hun tar kontakt så begynner jeg og jobbe med en gang. Jeg har også forstått det som at når hun tar kontakt og vil jobbe så gir vi et signal på om at vi skal begynne å jobbe. Her har jeg valgt og si “jobbe”. Sier jeg skal vi trene så går hun og hjemmer seg Skuffet smilefjes

“på teppet” er at jeg vil at Siena skal gå til teppet på bakken og legge seg på den og bli der til jeg “frir” henne ut.

Så hvordan gikk det i dag ? Her blir det best og si tja. Siena var egentlig flink, men jeg surret alt for mye. Jeg hadde forsåvidt en plan for hva jeg skulle gjøre, men jeg kunne ha planen enda klarer. Jeg glemte godbitene på buret noen ganger og kunne kanskje ha kjørt enda kortere økter.  Det ble også et sted med for mye forstyrrelser kanskje, noe som også dempet Siena litt. Det som jeg er fornøyd med er at Siena faktisk jobbet  og ga ikke opp Smilefjes.

Etterpå så tok jeg Siena med opp på hundejordet som vi fikk helt for oss selv. Her var det ingen forstyrrelser og da jobbet hun kjempe bra og vi hadde bra kamplek. Trente blant annet sirkeltrening. Mens vi holdt på der så var det plutselig et barn som gikk over plassen. Siena brydde seg ikke om han og jeg benyttet anledningen til litt sladre trening.

Selv om jeg ikke følte at treningen var den beste så er jeg førnøyd. En “dårlig” trening er bedre en inngen trening og vi lærte noe begge to. Så neste gang så skal jeg være enda bedre forberedt.

Jeg fikk filmet treningen så jeg skal se om jeg ikke får lagt ut litt film i morgen

2 kommentarer:

  1. Det er så gøy at du blogger så ofte for tiden og det du skriver om er for meg både superspennende og lærerikt! :-D Virker som dere fikk en veldig bra treningstur! Dere er så flinke til å ta tak i ting og jobbe så ofte og målrettet! At ikke alle detaljene satt helt perfekt første gang dere trener på denne måten for dere selv er ikke annet enn å forvente.

    SvarSlett
  2. Du er flink altså!
    Og dette skal jeg prøve på Luna også :)

    Hilsen Stine og Luna

    SvarSlett