Sider

lørdag 9. april 2011

CU øvelser (SKL øvelser)

 

I går var vi hos Nina på en oppfølgingstime med Siena. Det vi jobbet med da var sladretrening på en ukjentperson og “Give me a brake” leken fra Controll Unleashed. Sladre treningen gikk bra og jeg fikk en mye bedre forståelse for hva jeg skulle gjøre. Jeg var blant annet treg med å sette komando på øvelsen.                   

CUFoundationSeminarDVD_GridDet var også veldig greit og få en gjennomgang av “give me a breake” øvelsen. Jeg tror jeg forstår denne bedre nå etter som jeg har prøvd den. Jeg tok også og leste igjennom den biten i boken en gang til. I tillegg så bestilte jeg øvelsen fra Clean Run på video on demand. Denne filmsnutten gjorde også at jeg føler at jeg forstår den bedre.  Det er helt klart at denne øvelsen er noe jeg og Siena vil få stor nytte av. Det gjelder forsåvidt alle øvelsene i boka så jeg regner med at jeg kommer til å bestille filmene som et suplement  til boka.

I tillegg så trenger jeg et gjerde slik at jeg kan “gjerde meg inn” når jeg trener. Det er så mye greiere og jobbe med Siena når jeg ikke bør være bekymret for at hun løpper bort til andre hunder og at det ikke er noen lang line som surrer seg fast osv. Etterhvert så øker man kriteriene ved at det er andre hunder som jobber i nærheten av gjerdet, gjør det lavere og til slutt så fjerner man det. Så jeg satser på og kjøpe sånne oransje plastgjerder på rull. Har funnet det fra Småfeservice til 500,- for 40m.

Så når dette er på plass så skal jeg for alvor komme i gang.

I dag har jeg tatt med meg Siena ned til Hvervenbukta for og trene på blant annet sladre trening. Det gikk så mye bedre nå som jeg føler at jeg skjønner litt mer av hva vi holder på med. Synes selv at det gikk veldig bra og at vi hadde fremgang her i dag. Vi fikk sladret først på en Border Collie som var langt unna. det tok litt tid før Siena så den og siden den var langt unna så brydde hun seg ikke så mye. Neste hund var en Dachs og her gikk det kjempe bra. Vi var mye nærmere, ca 3 meter. Siena så på den fikk klikk og belønning. Hun så på den på nytt, snudde seg mot meg,fikk klikk og belønning. Siena så mot den igjenn, jeg ga kommandoen “kul hund” siena snudde seg mot meg og fikk klikk og belønning.

Neste hund gikk ikke så bra. Det var en Ridgeback og med denne så var 3m alt for nærme. Så da fikk jeg flyttet meg lengre bort over veien og litt lenger opp i skogen. Her gikk det mye bedre og vi fikk til noen fine sladretreninger mot blant annet en Toller, en Gorden Setter, en Boxer, en Husky og en Flat.

Etterpå gikk vi over toppen slik at hun fikk snust og kost seg. Jeg hadde Siena i langline siden båndtvangen har startet og man møter fort andre folk der. Så innen vi var fremme ved bilen så fikk vi sladret på to personer som satt i skogen og så på utsikten, en jogger, en person som kom med tre Yorkshire terriere og til slutt en som kom med to Cairn terriere. På alle sammen så så Siena først på hundene og så mot meg. Jeg føler at vi er på vei til å ta et stort skritt i riktig rettning så dette har vært en fin dag.

Vi fikk også trent på at Siena skal reorientere seg mot meg når hunn kommer ut fra buret i bilen. Når Siena fikk komme ut av buret så skulle hun se på meg. Når hun gjorde det fikk hun klikk og belønning. Så var det inn i buret igjenn, vente på signal og så reorientere seg mot meg. Vi kjørte dette litt før vi begynte på sladre trening og avsluttet med dette. Synes selv at hun ble kjempe flink og at hun synes at det var gøy. Jobbet med dette på parkeringsplassen så det var forsyrrelser der av både mennesker og hunder.

1 kommentar:

  1. Så flott at dere fikk mere å jobbe med hos Nina:)
    Fortell gjerne hva dette går ut på.....blir veldig nyskjerrig hva dette går ut på.
    "give mee a break"??
    "sladretrening"??

    Hilsen Lise

    SvarSlett